Fjerne galakser er kedelige af Lone Hørslev

Oprettet: 16.01.2006 - 14:26

Bog: "Fjerne galakser er kedelige" af Lone Hørslev

En beretning om livet i den lille kernefamilie fortalt af kvinden i en fabulerende, springende stil, med glimt fra barn- og ungdom, og med tanker og ideer om alverdens ting

Lone Hørslev
2005

Der er mange antydninger og få svar i lyrikeren Lone Hørslevs første roman, der er poetisk, humoristisk og barsk på samme tid.

Det kan godt være, at fjerne galakser er kedelige, men det er Lone Hørslevs første forsøg ud i romangenren derimod ikke. Her er det nære det interessante, mens det fjerne har en tendens til at blive banalt, når man kommer tæt nok på.

Nogen roman i traditionel forstand har vi ikke at gøre med. Romanen består af hovedpersonen Lones tanker, følelser og associationer. Alt opleves gennem hende. Hun husker, "fejlhusker" og misfortolker, som man jo gør. Jeg tror nok, stilen er det, man med et fint udtryk kalder stream of consciousness, eller på mere mundret dansk - bevidsthedsstrømme.

Et egentligt handlingsreferat er derfor ikke en mulighed, men en smagsprøve på sproget nok på sin plads: "... du siger, at efter jordskælvet og flodbølgen i Sydøstasien havde den indonesiske ø Sumatra rykket sig 36 meter! Det kan ikke sammenlignes, jeg ved det, men jeg kommer alligevel til at tænke på at min søster ødelagde garagen samme dag som vores forældre fortalte os de skulle skilles."

Lone Hørslev sætter på denne måde tilsyneladende helt tilfældige associationer sammen. De har egentlig ikke noget med hinanden at gøre, men smitter alligevel af på hinanden, så vi får et billede af, at forældrenes skilsmisse var en katastrofe. Det er rigtig fint gjort.

Romanen er bygget op i 3 afsnit - 3 ferier - men i omvendt kronologi, sådan at vi begynder med slutningen og ender med begyndelsen. Der går 6 år imellem den første og den sidste ferie.

Lone Hørslev kommer med mange antydninger, men få svar. Svarene må vi selv gætte os til. Det antydes i slutningen (altså begyndelsen), at Lone bliver gravid på sin og kærestens første ferie sammen. I begyndelsen (ja, hold nu fast: d.v.s. slutningen) antydes det, at der er sket en ulykke med hendes mand og barn. På denne måde kommer romanen også til at handle om liv og død.

Romanen kræver en del af sin læser, men man bliver til gengæld belønnet med en læseoplevelse, der fæstner sig i ens erindring lang tid efter, man har lagt den fra sig.

Gyldendal, 2005. 156 sider. Kr 175,-