Fanden på væggen af Palle Schmidt

Oprettet: 16.08.2016 - 06:56

Bog: "Fanden på væggen" af Palle Schmidt

En gammel sag om et forsvundet barn dukker op på et detektivbureaus bord i København, og konfronterer de hårdkogte privatdetektiver med deres egne dæmoner.

Palle Schmidt
Calibat

Rå og kontant krimi-noir hvor selv djævlen kigger forbi og tager læseren med en tur ned i undergrundens dunkle mareridt.

Palle Schmidt er kendt som tegneserie-tegner og har udgivet flere roste albums i krimi noir genren, ligesom han har skrevet flere ungdomsromaner. Nu udgiver han sin første krimi noir for voksne, og jeg skal lige love for, at man får smæk for skillingen. ’Fanden på væggen’ er hårdkogt noir, hvor plottets tråde vikler sig ind og ud af hinanden, og nye mørke hemmeligheder dukker op, når man mindst venter det.

For to år siden blev modellen Beatrice Wentzels datter bortført. Både hun og manden var under mistanke, men sagen blev droppet, da politiet ingen spor fandt. Nu har hun modtaget et foto af sin datter med posten og kontakter det lille detektivbureau Jankowski I/S for at få hjælp.

Selvom den tidligere soldat, David, som har bureauet sammen med hustruen Helena, aldrig har haft en sag om kidnapning før, accepterer han alligevel. Det lykkes dem også at opspore manden, som sendte fotoet til Beatrice Wentzel. Men herfra kører sagen helt af sporet, og samtidig kæmper parret også internt med fortidens skygger.

Det er ikke kun sagen om det bortførte barn, der er dyster. Alle bogens personer bevæger sig på kanten, og løgne og fortielser hører til den dysfunktionelle gruppes mindste forseelser. David får sine frustrationer og sin sorg ud ved at agere tæskehold for den tidligere betjent Schebel; Juristen Yasin tjener lidt på sidelinjen ved at hjælpe David og Helena, men kører også en lille afpresnings-gesjæft, som de ikke kender til; den tidligere stofmisbruger Frank har svært ved at leve med sin fortid, og Helena har gemt alle følelser helt væk.

Palle Schmidt skriver råt og kontant og fortæller sin historie i korte kapitler, der springer mellem personerne. Der er vold og ondskab, ja selv djævelen kigger forbi, i denne brutale, men også voldsomt underholdende, krimi, som tager læseren med en tur ned i undergrundens dunkle mareridt.