Excalibur af Bernard Cornwell

Oprettet: 08.09.2008 - 12:06

Bog: "Excalibur" af Bernard Cornwell

Sakseren Derfel afslutter her sin fortælling om Kong Arthur. Sakserne står på spring, og det endelige opgør med broderen Mordred nærmer sig.

Bernard Cornwell
Birgit Dalgaard

Hævn, kærlighed og ære er hovedingredienserne i tredje bind om sagnkongen Arthur.

Derfel, en af Arthurs krigsherrer, skriver som gammel historien om Arthur ned til den unge dronning Ygerna. I de to første bind hørte vi bl.a. om, hvordan Derfel og Arthur mødtes, om storkongen Uthers søn Mordred, og om hvordan Arthurs dronning Guinevere svigtede Arthur med Sir Lancelot. Her i 3. bind sidder Guinevere fængslet, og Lancelot har gemt sig hos sakserne, som atter truer med krig.

De to høvdinge Aelle og Cedric har slået sig sammen, og truer nu England med en voldsom styrke, men Merlin har en plan. Han vil kalde guderne tilbage til England. I sidste øjeblik mislykkes planen dog, og nu er det op til Arthur og hans krigere at forhindre sakserne i at erobre landet.

Meget af romanen handler om det store slag ved Mount Badon, hvor Derfel ender i midtpunktet sammen med sine krigere og sin familie, men også Merlin og hans hjælper Nimue spiller en stor rolle i romanen. Og så får Mordred også sin chance for hævn!

Bernard Cornwell tegner et troværdigt og fascinerende billede af datidens England. Han skriver flydende og holder sikkert styr på de mange tråde i romanen, hvor der flyder masser af blod. Fortællingen er ikke præget af dybe personportrætter, men det hele fortælles så levende og spændende, at jeg næsten ikke kunne lægge bogen fra mig.

"Excalibur" er en fortælling om hævn, om kærlighed, om ære og om at følge sin overbevisning til døden. Det er måske ikke stor kunst, men det er utrolig underholdende, og er du til farverige historiske romaner med masser af action, så må du ikke snyde sig selv for Bernard Cornwells Arthur-trilogi.

Oversat fra engelsk af Birgit Dalgaard efter 'Excalibur'. Lindhardt og Ringhof, 2008. 491 sider.