En himmerlandshistorie

Oprettet: 22.10.2012 - 21:07

Bog: "Hjertet slår og slår" af Jens Smærup Sørensen

Jeg-fortælleren er taget tilbage til sin hjemstavn på Nibe-egnen, hvor faderen ligger for døden.

Jens Smærup Sørensen

Jens Smærup Sørensens seneste roman handler om et generationsopgør mellem far og søn. Der er skrevet meget om fædre og sønner – men Jens Smærup Sørensen gør det på sin måde. Her er det historien om faren der har tugtet sin søn gennem hele livet, for at sønnen skal blive til noget, dvs. gå i farens fodspor og overtage gården og blive bonde. Men sådan går det ikke, og da faren er ved at blive en gammel mand og tilmed senil, afslører han på ærligste vis, hvilke tanker han egentlig har gjort sig om sin søn.

Men du er nu engang min søn, det er os ikke givet at lave om på den slags. Blod er blod. Det har jeg hele tiden vidst inderst inde, jeg kunne bare ikke forstå det. Du lignede mig så lidt. Nej, jeg kunne næsten ikke tro jeg havde avlet en dreng med så ringe evner.

Jeg-fortælleren er ikke lig sin far, og han vender allerede som dreng bondekulturen og den fædrene gård ryggen, han får realeksamen, bliver student og siden hen professor i historie, og ironisk (eller indlysende) nok skriver han en afhandling om bondeoprøret i 1534, hvor bønderne fik luft for deres vrede mod adelen – deres undertrykkere. Men er han selv blevet fri af sin far og sit bondske ophav? Har han fået den frigørelse, der har slumret i ham, siden han som dreng lærte om Skipper Clement i skolen, manden der satte bondeoprøret i gang? Skipper Clement bliver jeg-fortællerens helt i barndommen, men denne heltedyrkelse afvises pure i hjemmet.

Men mor ville overhovedet ikke høre om Skipper Clement. Ham havde hun allerede i sin egen skoletid hørt så rigeligt om, sagde hun, og det undrede hende, at de i Nibe ikke var klogere end de ville lære os nærmest at se op til ham.

Historien om Skipper Clement bliver et spejl for jeg-fortællerens egen historie – den spejler hans eget oprør mod overmagten i skikkelse af forældrene og det autoritetsfyldte liv på gården, som han påtvinges af fremfor alt faren.

Romanen veksler mellem nutiden, hvor sønnen er blevet kaldt hjem til farens dødsleje og fortiden: Erindringer rulles ud, mens han sidder dér ved dødslejet og venter på, at faren skal dø og efterfølgende begraves. Det er stueuret på  plejehjemsværelset, der tikker hans tanker tilbage til drengeårene.

Jeg havde lagt mig lidt på sofaen, da jeg var færdig med at pleje ham, og undersøge ham, og jeg faldt hen i stueurets tik-tak. Det samme stueur og det samme tik-tak som dengang.

I ventetiden kommer jeg-fortælleren rundt i hjemstavnen Himmerland både i erindret liv og i nutiden. Og der er tid nok til det hele, for farens hjerte slår og slår. Vi følger det liv, han levede dér på gården og i skolen, og indimellem væves farens egen fortælling om barndom og opvækst også ind, derved tegnes et bondeliv over to generationer, og når den himmerlandske naturs skønhed foldes ud som et baggrundstæppe for dette, er der ikke langt til Johannes V. Jensens Himmerlandshistorier samme steds fra.

Frem for alt blev bakkerne her, med skoven og hederne bag sig, med udsigten over fjorden og dens holme og det fremmede land på den anden side, og markernes skråninger ned mod bækken, dens løb gennem de så godt som bundløse lergrave, og landsbyen med en sammenklumpning af gårde og huse omkring de krogede veje – det blev tilsammen et sindbillede, et ærkelandskab, som andre egne senere hen, i min pointtildeling, har profiteret af at minde lidt om.

Sådan beskriver jeg-fortælleren Himmerland i starten af bogen, hvor han er på vej til den døende far. Der er også hos Smærup Sørensen som hos Johannes V. Jensen stenpikkede gårdspladser, knoklede karle, køer og heste. Men fremfor alt er der det ofte trælsomme bondeliv i al dets gru.

Hjertet slår og slår er en stor fortælling men lille i omfang - 126 sider fylder den, og på så få sider er det en elegant bedrift at kunne fortælle detaljeret og indfølende om generationsskifte, om tradition og modernitet og om at finde sig selv.