En charmerende mand af Marian Keyes

Oprettet: 20.10.2008 - 12:07

Bog: "En charmerende mand" af Marian Keyes

4 kvinder - 4 hemmeligheder, 1 politiker - 1 giftemål. Da den irske politiker Paddy de Courcy skal giftes, har det særlig betydning for 4 kvinder, som han har været i berøring med i gennem tiden.

Marian Keyes
Cicero

Verden går i stå for mindst fire kvinder da de hører at Paddy de Courcy skal giftes. De havde alle håbet på at de var den eneste ene.

Paddy var en umådelig dejlig mand som havde alt hvad en kvinde kunne ønske sig. Han så godt ud, var rig, charmerende, berømt og en fantasifuld elsker.

Bogen er delt op, så der fortælles om de forskellige kvinder efterhånden som de kommer sig over chokket. Lolas afsnit er skrevet i dagbogsform og meget skematisk. Stylisten Lola stikker af til en lille flække i Irland hvor hun møder nye mennesker, og efterhånden får hun det bedre.

Journalisten Grace vil gerne have Lola til at fortælle historien om forholdet til Paddy. Men Lola stikker hele tiden af, Grace kender også Paddy fra sin ungdom og ved at der er ting som ikke vil pynte på miseren.

Marnie som også har haft et forhold til Paddy, ville også kunne fortælle historien. Men hun er gift og har fået et par børn, så hun vil gøre alt for at beskytte sin lille familie.

Og så er der den kommende brud, Alicia. Hun bliver selvfølgelig offer for mediernes opmærksomhed, og er hun egentlig klar over hvad hun går ind til? Der er mange historier om Paddy og hans store charme.

Keyes skriver som vanligt underholdende, der er kommet mere bid i hendes romaner end tidligere. Hun leverer nogle fantastiske personbeskrivelser som når helt ind under huden, og man er ikke i tvivl om hvor hendes antipartier er.

Som nævnt er noget af romanen skrevet i dagbogsform, mens resten er skrevet som en almindelig roman. Det virker forstyrrende for læsningen, dels fordi resten er skrevet som en almindelig roman, og fordi fortællingen hele tiden skifter mellem de fire kvinders liv.

Oversat fra engelsk af Henriette Rostrup efter 'This charming man'. Cicero, 2008. 718 sider.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit