Under dynen af Marian Keyes

Oprettet: 21.05.2007 - 18:06

Bog: "Under dynen" af Marian Keyes

Forfatteren Marian Keyes (f. 1963) fortæller åbenhjertigt anekdoter fra sit liv i Dublin og London

Marian Keyes
Henriette Rostrup
Cicero

Marian Keyes gør det igen: Skriver en bog, som får læseren til både at grine og blive rørt selv om, det ikke er en typisk chick-lit roman, men en slags erindringer i essayform.

Under dynen er den nyeste bog af den meget populære irske forfatter Marian Keyes. I modsætning til de tidligere bøger er ”Under dynen” essays, hvor Marian Keyes fortæller i korte afsnit om sit eget liv i den sædvanlige chick-lit stil som Marian Keyes er kendt og elsket for. Mange af essayene har været trykt som klummer i ”Irish Tatler”.

Som det fremgår af titlen bliver mange emner omtalt: hvordan det er at være en berømt forfatter på turne i Europa, lave filmaftaler i Los Angeles, at få et kørekort og lære at parkere, at være på husjagt og når man endelig har fået købt et hus alle problemerne med håndværkerne.

Den særlige irske mentalitet får et ordentligt fur og den store irske familie bliver også grundigt behandlet. De fleste af essayene er i det sædvanlige morsomme stil, som også mange andre klummer er skrevet i.

Men der er også essays hvor alvoren dominerer. For eksempel i det afsnit, hvor Marian Keyes fortæller om de problemer med alkohol, som gjorde at hun selv tjekkede ind på et afvænningsklinik og måtte forlade det hurtige liv i London og vende hjem til Irland.

Dette er en bog som alle de kvinder (og mænd?) som elsker Nynne-universet og chick-lit bøger med en tvist af alvor vil nyde at læse.

Af Marian Keyes er flg. Bøger udgivet på dansk: Sushi for begyndere, Sidste udkald, Engle, Rachels ferie, Tre sider af samme sag, Vandmelonen, Er der nogen?

Oversat af Henriette Rostrup ; vignetter: Mads Themberg. Cicero, 2007. 239 sider.