Eksempel på liv af Helle Helle

Oprettet: 19.12.2011 - 11:28

Bog: "Eksempel på liv" af Helle Helle

Kortprosatekster om Marianne og hendes søgen efter identitet. Både Marianne og eksistenserne, der alle lever to gader væk, leder efter tegn på liv og en længsel efter at høre med.

Helle Helle
Samleren

Helle Helles debut i ny udgave om menneskers hverdagsliv, hvor tragedien lurer under overfladen.

Helle Helles debut fra 1993 'Eksempel på liv' er udkommet i ny udgave. Bogen består af kortprosatekster, som tangerer en fragmentarisk novellesamling, hvor Helle Helle ikke giver ét, men mange eksempler på liv.

Der er tre overordnede spor eller typer af tekster i bogen:

Den gennemgående person, som dukker op kontinuerligt, er kvinden Marianne. Hun forsøger at finde sig selv og et sprog at kommunikere med. I starten af bogen er hun syg og kaster forskellige bogstaver op, bl.a. et ”o”. I slutningen finder hun en hestesko (et ”u”), som hun vil hænge over sin dør for at bringe held.

Dernæst er der indimellem afsnittene om Marianne små kapitler med skiftende personer. De korte punktnedslag i personernes liv, tegner triste ensomme portrætter. Sammenhængen mellem kapitlerne findes i sproget, hvor de bindes sammen af geografi: kapitlerne starter fx med ”To gader længere væk…” eller ”Fire etager oppe…”.

En tredje type kapitler er fem kapitler, som undtagelsesvis har overskrifter, handler på skift om navne, alder, ord, familie og drømme, og skrivestilen virker som et mix af ordbogsopslag og personlige betragtninger.

Men der er også ord, som går igen i nogle noveller, og tidsperspektivet forskydes hen mod slutningen. Personerne forsøger forgæves at forstå og at række ud mod andre mennesker. Forfatterens skiften mellem de forskellige typer tekster, understreger blot afstanden mellem dem.

Helle Helle er mere eksperimenterende med sprog og komposition i denne debutbog end vi kender det i hendes senere bøger. Stilen er minimalistisk som i resten af forfatterskabet.

Ingen tvivl om at Helle Helle er en af Danmarks mest læste og anerkendte forfattere. 'Eksempel på liv' er efter min mening ikke den bedste læseoplevelse, når der er andre suveræne noveller at plukke af i novellesamlingerne 'Rester' eller 'Biler og dyr' og ikke at forglemme hendes senere romaner. Men for garvede Helle Helle fans som undertegnede, vil det selvfølgelig altid være en godbid at læse endnu en bog af forfatteren, ligesom bogen egner sig fortrinligt til analyse i danskundervisningen.