Effekten af Susan af Peter Høeg

Oprettet: 27.05.2014 - 12:31

Bog: "Effekten af Susan" af Peter Høeg

Susan har en særlig evne, der får folk til at være oprigtige - denne evne må i brug, da hun og hendes familie bliver pålagt at finde tidligere medlemmer af en fremtidskommission og dens forudsigels

Peter Høeg
2014
Rosinante

Susan Svendsen er en ny frøken Smilla! Ligesom Frøken Smillas fornemmelse for sne har Peter Høegs nye bog alt det, der giver en god historie, og samtidig er den blændende godt fortalt!

Peter Høeg har simpelthen skrevet en roman, der på mange måder minder om succesen fra 1992 Frøken Smillas fornemmelse for sne. Susan Svendsen er 43 år og fysiker. Siden hun som 12-årig så en tavle med det periodiske system, har hun følt, at det, der gør hende mest lykkelig, er visheden om, at der findes naturlove, som afbalancerer kaos. Susan er gift med komponisten Laban Svendsen og mor til tvillingerne Thit og Harald på 16 år.

Udover at være en dygtig fysiker har Susan et medfødt talent. Hun fremkalder oprigtighed hos folk. Når Susan kommer ind i et rum, går der ikke lang tid, før folk begynder at betro sig til hende. Den evne har politiet flere gange gjort brug af til særligt svære afhøringer. Under en rejse i Indien er familien Svendsen røget ind i massive problemer. Både Susan og Harald er fængslet og står til lange fængselsstraffe, og Laban er stukket af med en indisk maharajas datter på 17 år og har derfor hele den indiske mafia i hælene.

Familien bliver hentet hjem til Danmark af en mand, der siger, han kommer fra den danske ambassade, men som har udstrakte beføjelser. De får at vide, at de kan slippe for videre tiltale, hvis de finder en kvinde fra en nedlagt hemmelig kommission. Det viser sig, at der er mange, der gerne vil vide mere om den kommission, der blev nedsat i begyndelsen af 1970´erne, og som nedlagde sig selv i 2015. Og at de vil gøre alt for at få fat i kommissionens medlemmer.

Jeg har altid været glad for Peter Høegs forfatterskab. Fordi Peter Høeg skriver suverænt godt, og fordi de romaner, han har skrevet, er intelligente, originale, fantastiske og totalt blottet for middelmådighed. Nogle af dem har det været en udfordring at læse, og nogle af dem har jeg bare slugt. Effekten af Susan hører til sidstnævnte kategori!

Bogen er nemlig, ligesom Frøken Smillas fornemmelse for sne, fra første side spændende som en thriller; folk dør i hobetal omkring Susan og hendes familie på de mest bestialske og fantasifulde måder. Samtidig er romanen et psykologisk portræt af en kvinde med helt særlige evner. Derudover er der i bogen et gennemgående billede af et vestligt samfund på randen af sammenbrud; økonomisk krise, klimakatastrofe og alles kamp mod alle. Lige så uhyggeligt tæt på virkeligheden som i Kaspar Collin Nielsens Den danske borgerkrig 2018-24.

Jeg tror, at Peter Høeg endnu engang har skrevet en international bestseller!