Dumme Lili af Mette Vedsø

Oprettet: 19.12.2014 - 12:46

Bog: "Dumme Lili" af

Billedbog. Lilli er dum og gør dumme ting. Men måske kan hun også være både sød, sjov, hjælpsom, fin og ærlig? Dét siger den gamle dame, Lydia ihvertfald.

2014
Jensen & Dalgaard

Tankevækkende billedbog om den selvstændige og tapre lille pige Lili indbyder til samtale mellem børnene og deres forældre.

Lili har spist ordet ”dum”, og det suser rundt i hendes krop. Hun siger og gør dumme ting, så andre bliver sure på hende. Især pædagogerne i børnehaven. Lili kan slet ikke komme af med ”det dumme” igen, så hun stikker af til dummeland, hvor hun synes, hun har hjemme. Hun møder heldigvis nogle søde voksne, der fortæller hende, at hun er sjov, tålmodig, hjælpsom, ærlig og sød. Til sidst forsvinder det dumme ud af Lilis krop og hoved.

Dumme Lili er en anderledes billedbog om, hvor vigtige de ord, vi bruger om os selv og andre, er. Hvis man hører noget ofte nok, kan det blive til en sandhed, så det er med at bruge de positive ord om sig selv. Lili er en selvstændig og tapper lille pige, og hun er flot tegnet af Stine Illum, som står bag illustrationerne i bogen. Illustrationerne er i dæmpede farver og passer perfekt til historien om Lili og de svære følelser. Mette Vedsø har en del børnebøger bag sig, men dette er den første billedbog, hun laver. Og forhåbentlig er det ikke den sidste!

Alle børn i målgruppen (3-6 år) kender til at føle sig dum og forkert, så bogen henvender sig til både drenge og piger og er oplagt at tage frem i børnehaven eller derhjemme og snakke om. Det vil sikkert være en bog, der kræver lidt formidling for at få gang i læsningen, så herfra lyder opfordringen: Værsgo at komme i gang!

Originally published by Joan Bak, Litteratursiden.