Duma Key

Oprettet: 25.03.2009 - 20:29

Bog: "Duma Key" af Stephen King

Edgar Freemantle, som har mistet sin ene arm ved en ulykke, der samtidig kostede ham hans ægteskab, slår sig ned på Duma Key, en øde landstrækning ud for Floridas vestkyst.

Stephen King

Duma Key er en af de bedste bøger, jeg har læst, skrevet af den amerikanske forfatter, Stephen King. Jeg havde læst en dårlig anmeldelse, og frygtede derfor at den skulle være kedelig. Men det var den slet ikke. Jeg læste bogen, som er en "mursten" på 637 sider i et stræk, over 5 dage, og jeg var helt væk. Nu, da jeg er færdig med bogen, bliver mine tanker ved med at kredse om bogen, og de følelser den har vakt hos mig. Stephen King som "horror" forfatter fornægter sig heller ikke i denne fortælling, men det må man tage med i købet, for hans billedsprog, hans fint afbalancerede personerelationer, som engagerer læseren (mig) er unik, og fås ikke hos andre forfattere. Der er en rytme, en underliggende strøm af kærlighed og passion, som man kan flyde med på, og som gør at man kan smile, i forventning om et barnligt gys, når de grønne fantasifrøer hopper over den tilgroede junglesti :)

Stephen King er gået fra at være en "action" fortæller til at være en "karakter" fortæller, og det synes jeg han er fænomenal til.

Ideen med at der findes en forbindelse mellem et amputeret lem til det underbevidste er også meget interessant, og langt hen ad vejen kan jeg følge den del af hitorien også. Jeg vil helt sikkert læse netop denne bog igen.

Citat fra bogen side 63: "En kvæstet krop og hjerne minder ikke bare om et diktatur, de er et diktatur. Der findes ikke en tyran så ubarmhjertig som smerte, ingen despot så grusom som forvirring."

Har vi ikke alle følt det på vores krop? I vores egne små smertehelveder? Stephen King siger tingene ligeud! Derfor elsker jeg "ham" og derfor læser jeg hans bøger.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Marianne Träff

fre, 27/03/2009 - 13:17

Efter at have været inkarneret King fan, læst Ondskabens hotel, Carrie, Det onde med største fornøjelse, gik jeg død i King, han blev for overnaturlig og højspændt til min smag. Så gik der 10 år...
    Jeg ved ikke hvorfor men jeg tog Duma Key med hjem forleden, og jeg kan igen sige " I'm your greatest fan" King . Hold da op hvor er den velskrevet, betagende, fængslende uhyggelig osv.
    King er en mester når det drejer sig om at lave et set up. Vi bliver stille og roligt introduceret, til en historie hvor alle kan være med og sætte sig i stedet
    . Han excellerer på fornemstevis i sygdomme, kunstneriske følelser, venskaber osv. Hans sprog flyder bare ud af pennen og man føler i den grad hjemme igen. Hovedpersonen Edgar har mistet sin arm i en ulykke, er blevet skilt og er flyttet til Florida, nærmere betegnet Duma Key. Her opdager han at han kan male, noget han aldrig har kunnet før. Og det mærkelige er at det nærmest er den arm han ikke har mere ,der får ham til det. Når fantomsmerterne og ubehaget er størst , maler han som i en rus. Han er ikke herre over det han maler og det viser sig at han er i stand til at forudse ting der vil ske, male ting der er sket (som han ikke kender noget til) begå mord vha maleri...believe it or not...men det er bare den bedste underholdning jeg har været præsenteret for længe.

Til alle der er glad for en "moppedreng", intelligent underholdning og noget af det uforklarlige er " Duma Key" pragtfuld.

• Bien

tor, 02/04/2009 - 16:39

Jeg vil bare sige at det er en rigtig fin handlingsbeskrivelse på Duma Key du har givet. Jeg havde ikke tænkt nærmere over, hvordan SK egentlig bygger sådan et hit op. Men du rammer hovedet på sømmet med påpegelsen af, at han introducerer læseren langsomt, og derved kan man, som læser, leve sig ind i det univers, han opruller. Det er flot gjort!
    Jeg havde så travlt med at tilbagevise de dårlige anmeldelser på bogen, at jeg helt glemte at fortælle lidt om, hvad Duma Key egentlig handler om i min anmeldelse; så kom dit indlæg som vand på en tør græsplæne. Så tak for det.

• Bien

tor, 02/04/2009 - 16:41
  • tikii

tor, 26/03/2009 - 21:43

Jeg har lige købt bogen og skal til at læse den - nu glæder jeg mig endnu mere.
    Vender tilbage når jeg har været igennem den. Det tager nok lidt længere end 5 dage ....

02.03.2017 - 13:05 - Marit

02.02.2017 - 12:12 - Marit