Drengene fra Sankt Petri af Bjarne Reuter

Oprettet: 01.08.2005 - 12:05

Bog: "Drengene fra Sankt Petri" af Bjarne Reuter

Danmark 1942. I Aalborg danner en gruppe store drenge en hemmelig klub med det formål at gøre værnemagten til grin. Men tingene udvikler sig fra drengestreger til livsfarlig sabotage.

Bjarne Reuter
1991

Bjarne Reuter har hentet inspiration til romanen ”Drengene fra Sankt Petri” fra modstandsgruppen Churchill-klubben, der bestod af unge drenge i Aalborg.

Romanen foregår i perioden: sommeren 1942 til vinteren samme år. De to brødre, gymnasieeleverne Gunnar og Lars Balstrup, har dannet en gruppe sammen med to af Gunnars klassekammerater. De holder til på loftet af Sankt Petri Kirke, hvor deres far er præst. Gruppens modstand mod tyskerne består mest af drengestreger, så som at stjæle nummerplader, skråhuer og vimpler. Det er først, da Otto Hvidemann, der arbejder på teglværket, kommer med i gruppen, at de begynder at lave sabotage. Allerede ved den første aktion mod byens flyveplads sætter han ild til en barak.

Baggrunden for hans had til tyskerne skal blandt andet ses i lyset af, at moderen omgås dem.
Modstanden kulminerer lige før julen 42, da de planlægger en jernbanesabotage. Under aktionen dukker tyskerne op, men det lykkes Otto at udløse sprængladningen, og gruppen slipper væk.
Umiddelbart efter bliver gruppen, undtagen Otto, anholdt. Da drengene sidder i fangetransporten på vej ud af byen, sender han sin sædvanlige hilsen efter en overstået sabotage, nemlig tre pift med bryggeriets dampfløjte, og drengene får fornyet håb.

Parallelt med denne historie følger man Lars’ forelskelse i Gunnars kæreste Irene. Hun gengælder hans følelser, og det giver samvittighedsnag. Lars har et meget nært forhold til sin storebror, så han vil nødig svigte ham.

Også jødeforfølgelsen bliver berørt, da kirkens organist, jøden Rosen, må flygte til Sverige.

Det er en velskrevet roman om nogle drenges kamp for friheden. Og som Lars siger: ”Nogen skal begynde”. Samtidig berører den nogle almenmenneskelige relationer, som venskab og kærlighed.

Bjarne Reuter har en evne til at skabe nogle gode personkarakteristikker. Han spænder vidt i sit forfatterskab, der blandt andet rummer humoristiske børnebøger, ungdomsbøger med almengyldige temaer og romaner for voksne.

Sammen med romanen blev der lavet en filmversion, hvor Bjarne Reuter skrev manuskript sammen med Søren Kragh-Jacobsen.

Gyldendal, 1991. 172 sider.