Prins Faisals ring af Bjarne Reuter

Oprettet: 01.02.2001 - 09:00

Bog: "Prins Faisals ring" af Bjarne Reuter

Midt i 1600-tallet beslutter den 14-årige Tom Collins sig for at få en slave af kongelig herkomst tilbage fra Caribien til Kap Verde.

Bjarne Reuter
2000

En sprudlende veloplagt røverroman, fuld af fantasi og dramatik, alvor og lune. Den er skrevet i et levende og varieret sprog med megen dialog.

"I det herrens år 1639 kuldsejlede en portugisisk fuldrigger ud for Saint Christophers kyst og forsvandt med mand og mus. På sin vej fra Afrika til den ny verden i Brasilien, var galeonen kommet ud for orkan, senere mytteri, hvorfor kursen var lagt om."

Sådan indledes Bjarne Reuters roman "Prins Faisals ring". Tiden, stedet og tonen er sat, og forliset bliver optakten til mange dramatiske og eventyrlige oplevelser for den knap 14-årige Tom Collins.

I sin lille fiskerjolle redder han to skibbrudne i land. Den ene er en svækket og tavs slavedreng, der ifølge den anden skibbrudne, en spansk sømand, skulle være prins og en formue værd, hvis han bliver bragt hjem til Kap Verde-øernes konge. Spanieren og Tom enes om ejerskabet til "formuen", men en morgen er både spanieren og slaven forsvundet, og Tom drager ud i verden, på jagt efter sin franarrede rigdom.

Toms far var irer, hans farmor sørøver, og anerne fornægter sig ikke. Den rødhårede drengs familie består nu kun af hans mor og en halvsøster med spansk blod i årene. Ikke mindst for deres skyld forfølger han stædigt og udholdende sit mål, for han øjner i slaven en mulighed for at købe familien fri af dens afhængighed af en fed kroejer.

Tom møder mange mennesketyper på sin færd og får gennem bitre erfaringer hurtigt lært at begå sig. Han er en kvik og handlekraftig knægt, der kommer godt ud af det med de fleste. Han kan tilpasse sig, og han er altid god for en (løgne)historie. Hans frygtløshed og stædighed bringer ham ud i mange farefulde situationer, men de samme egenskaber, kombineret med en god portion held og snilde, redder ham på stregen hver gang, det er ved at gå grueligt galt.

Efter måneders søgen finder Tom slavedrengen, udtæret og lænket til bundplankerne i en galeon. Fra da af følges de ad, i starten stadig som herre/slave, men efterhånden nærmer de sig hinanden. Der venter dem dog mange barske eventyr, inden de kan sætte kurs mod Kap Verde.

"Prins Faisals ring" er en sprudlende veloplagt røverroman, fuld af fantasi og dramatik, alvor og lune. Den er skrevet i et levende og varieret sprog med megen dialog.

Begivenhederne skildres kronologisk, fortælleren følger Tom hele bogen igennem, og de mange bipersoner, lægger hver især navn til de fleste af bogens kapitler. Hvis man løber sur i søfartsudtrykkene, er der tegning og ordliste bag i bogen.
Store børn og alle andre, der holder af en god historie i slægt med Stevensons "Skatteøen", har mange timers fortrinlig underholdning i denne bog.

Gyldendal, 2000. 502 sider.

BogWeb - 1. februar 2001