Doktor Zivàgo af Boris Pasternak

Oprettet: 02.11.2004 - 09:44

Bog: "Doktor Zivàgo" af Boris Pasternak

Roman om en mand og hans skæbne, kærlighedsoplevelser, sejre og nederlag i Rusland i tiden 1900-1930

Originaludgave 1957

Boris Pasternak
1979

Dr. Zivago er fortællingen om en mand og hans skæbne, hans kærlighedsoplevelser og nederlag i den mest bevægende periode i moderne russisk historie, tiden 1900-30.

På min hjemlige boghylde står der en meget laset og slidt bog - Doktor Zivàgo.

Fra første side anslås den tone, som fastholder læseren gennem hele denne på alle måde fantastiske roman.
Vi møder hovedpersonen den 10-årige Jurij Zivago ved sin mors begravelse.
Han er blevet forældreløs, og bliver nu sendt til Moskva, hvor han vokser op i det bedre borgerskab.

Sammen med Jurij Zivago opleves Rusland gennem 2 revolutioner - den første fejlslagne i 1905 og den sidste i 1917, som blev et farvel til borgerskabet og en start for bolsjevismen.
Zivago uddanner sig til læge, men samtidig med lægegerningen skriver han digte.
Han bliver gift, får børn – forelsker sig i dybt en anden kvinde og trækkes gennem krigens rædsler for at vende tilbage til et forandret Moskva.

Romanen vrimler med et stort persongalleri og den omhandler en meget turbulent og interessant periode i nyere russisk historie. Den er også en fortælling om et moderne menneskes konflikt med sin egen tid. En stor, medrivende og følsom roman, skrevet med en fremragende pen.

Romanen kunne ikke udgives i Rusland, men blev smuglet ud og udkom første gang i Italien i 1957.

I 1958 blev Boris Pasternak indstillet til Nobelprisen for denne roman, men blev nægtet tilladelse til at modtage prisen.

Bogen udkom først i Sovjetunionen 30 år efter i 1987!!

Citat: ”Stor litteratur er helt enkelt sprog, som er ladet med tanker til det muliges grænse” (Ezra Pound)