Dødsdoktrinen 1 - Sjælens øje af James Dashner

Oprettet: 13.09.2017 - 13:22

Bog: "Dødsdoktrinen - Sjælens øje" af James Dashner

Dødsdoktrinen byder på en verden med hyperavanceret teknologi, cyberterrorister og gaming ud over din vildeste fantasi - og dit værste mareridt.

James Dashner
Kim Langer
Høst & søn

Aktionfyldt og hæsblæsende fortælling om en fremtid, hvor mange unge tilbringer halvdelen af deres liv i VirtNettet, en virtuel verden med spil, intriger og venskaber.

Scifi er en relativ ny genre for mig, men jeg blev meget hurtig fanget af det flydende sprog og det opskruede tempo i denne historie. Fortællingen byder på spændende læsning og efterlader en tro på, at det faktisk kan lade sig gøre at befinde sig i en anden dimension samtidig med, at man ligger i en kasse på sit værelse i denne verden. Meget interessant tankegang, der kun bliver bedre af, at man efterhånden har svært ved at finde ud af, hvornår personerne er i hvilken verden, og hvor de egentlig hører til.

Michael er en tilsyneladende helt almindelig ung dreng, der elsker at spille i VirtNettet, og han er god til det, endog meget god. Så god at skaberne vil have ham til at hjælpe dem med en bestemt ikke ufarlig opgave. Han skal sammen med sine to bedste venner i VirtNettet, Bryson og Sarah, finde en endnu dygtigere hacker, Kaine, der er ved at ødelægge hele konstruktionen. Og Michael bliver ikke spurgt, han bliver tvunget og truet til at samarbejde, selvom han rent faktisk kan dø af det.

Jeg var overraskende godt underholdt, og det lettilgængelige og flydende sprog gjorde, at bogen var meget hurtig læst. Jeg glæder mig meget til næste bind i serien, da den slutter med en rigtig cliffhanger. Persongalleriet er rigtig godt og velbeskrevet– især Michael og hans venner, men også nogle af de skabninger, de møder på deres mission i VirtNettet, er realistiske og nærværende, og de tre venner kryber virkelig ind under huden, og jeg følte med dem i modgang og medgang.

Bogen kan anbefales til læsere af science fiction og dystopier, og hvis man ønsker mere der ligner, kan jeg anbefale Assassins Creed – De sidste efterkommere af Matthew J Kirby, som er første del af en rimelig ny scifi-serie, der er skrevet ud fra computerspillet af samme navn. Anden del af Dødsdoktrinen kommer på dansk i foråret 2018 og andet bind af Assassins Creed kommer i efteråret 2017.