Djævlens ansigt af Jeanette Øbro Gerlow og Ole Tornbjerg

Oprettet: 07.11.2011 - 13:49

Bog: "Djævlens ansigt" af Jeanette Øbro Gerlow

Krimi - Ikke alle på Københavns Politigård accepterer profileren og psykologen Katrine Wraa, men en tilsyneladende uskyldig bilbrand fører hende og hendes makker Jens Høgh rundt i tvivlsomme kvarte

Jeanette Øbro Gerlow
Ole Tornbjerg
Politiken

Hovedpersonerne Katrine Wraa og Jens Høgh er tilbage med manér. Forfatterparrets anden bog er ligeså spændende, velskrevet og velmenende som første bind i serien.

Et forkullet kvindelig bliver fundet i en udbrændt bil i det indre af København, og det værste er, at offeret tilsyneladende stadig var i live, da bilen blev sat i brand.
Profileringseksperten og psykologen Katrine Wraa og hendes makker Jens Høgh bliver sat på sagen, og det viser sig hurtigt, at den afdøde hed Maja Jensen, og at hun arbejdede som luksusluder. Bilen tilhørte en psykolog, Asger Dahl, men han påstår, at bilen er blevet stjålet. Undersøgelserne viser imidlertid også, at han nogle timer før mordet besøgte Maja som kunde, og selvom han benægter alt, bliver han sagens hovedmistænkte.

Sagen viser sig dog at være mere kompliceret end som så, og via Maja fører en række spor først til rockermiljøet og lederen af gruppen Devils, Bo Hector, og siden til bilforhandleren Christian Letoft, som var Majas halvbror. Fra Letoft, som er involveret i nogle tvivlsomme forretninger med stjålne biler fører trådene videre til den organiserede kriminalitet og handel med narkotika personificeret ved den udspekulerede og hårdkogte ”forretningsmand” Jim Hellberg. Alle disse personer spillede vigtige roller i Majas liv, men er en af dem også morder? – og hvorfor?
Katrine tror nemlig ikke, at Asger Dahl er morderen, og graver dybere i Majas fortid, men hendes undersøgelser kommer lidt for tæt på morderen, og pludselig er hun selv i fare.

Forfatterparret er et spændende bekendtskab, og den første roman ”Skrig under vand” blev en af sidste års helt store bestsellere.

Denne selvstændige fortsættelse lever til fulde op til de store forventninger. Der er tale om en meget velskrevet historie, kompleks og indviklet i sin handling, men veldokumenteret og sammenhængende.

Forfatterne formår samtidig at inddrage moralske og samfundskritiske temaer i deres historie, og det gør deres krimier til meget mere end ren underholdning.

Personerne er overbevisende skildret og fremstår lysende klart for læseren, og det er i den grad forfriskende, at deres helte er sårbare og problemfyldte mennesker som alle andre.

Skal man være lidt kritisk, virker den meget grundige beskrivelse af opklaringsarbejdet indimellem lidt for kedelig, men hovedindtrykket forbliver en bastant og vedkommende krimi med noget på hjerte.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit