Det ulmende oprør af Sabaa Tahir

Bog: "Det ulmende oprør" af Sabaa Tahir

Sabaa Tahir
2015
Alvilda

Forrygende fantasyroman der med få greb fuldstændig fejer benene væk under sin læser og gør romanen umulig at slippe før sidste side er vendt.

’An Ember in the Ashes’, som er romanens engelske titel, er en af de mest hypede fantasy titler i 2015. Og det med rette, for bogen i dens lækre og smukke indpakning er uden tvivl den bedste fantasyroman læst i år. Romanen er fyldt med stærke krigere, kvindelist, magiske åndevæsner, overnaturlige evner og romantik. Rammen for historien er smukke 17-årige lærde Laia og den tre år ældre kriger Elias. Deres skæbner er forbundet med kærlighedens kraft, og de må sande, at trods deres ulige opvækst kæmper de begge for den samme sag: friheden.

For 500 år siden invaderede imperiet de lærdes landområder og lagde dem i lænker. Imperiets mest frygtede krigere er maskerne, hvortil Elias er udvalgt og skånselsløst trænet på Blackcliff Militærakademiet siden hans sjette år. Laias forældre var ledere for modstandsbevægelsen men blev fanget og døde under tortur i det frygtede Kauf-fængsel. Da Laia forsøger at befri sin fængslede bror, må hun afsløre sin sande identitet og indgå en livsfarlig aftale med modstandsbevægelsen. For at få deres hjælp skal hun udspionere Kommandanten, den grusomme øverstbefalende på militærakademiet og tilmed Elias’ mor. Men hvem kan hun stole på? Og har hun styrken og modet til at udstå Kommandantens sadistiske overgreb?
Elias kæmper sine egne kampe på akademiet. Han er den dygtigste maske på afgangsholdet, men i virkeligheden hader han alt ved stedet og har planer om at desertere. Muligheden forpasses, og da de mægtige sandsigere Augurerne udpeger ham til Udvælgelsen og de Fire Ildprøver, må han overgive sig til kampen om at blive Imperiets nye Kejser.

Kapitlerne skifter mellem Laias og Elias’ synsvinkel. Det gør det let at følge handlingen og udviklingen for de to hovedpersoner, uden at man mister den røde tråd i historien. Der er mange skønne bipersoner, som på ingen måde er flade karakterer i deres fremstilling. Tværtimod vil man hellere end gerne lære dem endnu bedre at kende og bliver nysgerrig på deres historie. Alt i alt nød jeg rigtig meget at læse ’Det ulmende oprør’ og ser med stor forventning frem til andet bind i serien. Var du begejstret for ’The Hunger Games’ og ’Divergent’, er ’Det ulmende oprør’ absolut en læseoplevelse værd.