Det første jeg tænker på af Ida Jessen

Oprettet: 06.02.2006 - 13:05

Bog: "Det første jeg tænker på" af Ida Jessen

Under et ophold hos præste-veninden Lisa oplever Birgitte, at Lisas 7- årige søn køres ihjel af en flugtbilist -  Alle i det lille sogn deltager i sorgen, der splitter Lisa og hendes mand og g

Ida Jessen
2006

En kvindelig præst mister sin søn i en trafikulykke. Hvem er flugtbilisten og kan han tilgives? Ida Jessen skriver flot og overbevisende, og hendes roman er udråbt til en kommende klassiker.

Det værst tænkelige sker for Lisa, da hun mister sin søn Gustav. På hans 7-års fødselsdag bliver han ramt af en flugtbilist, og han dør efter et par dage i koma.

Lisa er sidst i 30'erne og en afholdt præst i det lille landsogn Hvium ved Limfjorden. Hun er gift med Frederik og sammen har de to børn. Hverdagen bryder dog brutalt sammen den varme augustdag, hvor Gustav bliver kørt ned.

Lisas jævnaldrende barndomsveninde Birgitte er på besøg i den periode. Hun bor ellers i København og er forfatter. Hun er single og meget alene efter at have brudt sit seneste forhold, så hun er taget til Hvium for at få lidt opmuntring.

Birgitte fortæller historien i "Det første jeg tænker på." Mens hun tager sig af Lisa i ugerne efter Gustavs død, får hun indblik i livet i det lille sogn. Samtidig med at der sladres meget, er meget uudsagt, og mens alle iagttager Lisa - kan hun klare det? - spekuleres der på, hvem den ulyksalige flugtbilist kan være.

Mens Birgitte diskret og halvdistanceret fortæller selve historien, opruller hun episoder fra sin egen og fra Lisas barndom og ungdom, hvilket sætter deres voksenliv i relief. På den måde bliver romanen et psykologisk dobbeltportræt af to kvinder, som med forskellige livsværdier har valgt at tackle tilværelsen på hver deres måde.

"Det første jeg tænker på" gør stort indtryk på sin læser, for det er en gribende og smertelig historie, der fortælles. Ida Jessen beskriver personer og landskaber sikkert og sansemættet, og gennem antydninger og udeladelser opbygger hun en fortættet stemning, som fortælleren Birgitte får lettet lidt, da hun med halvandet års forsinkelse ser tilbage på det hele.

Ida Jessen er en vægtig forfatter i dansk litteratur. Hun fik sit store læsergennembrud i 2001 med roman "Den der lyver", som foregår i samme sogn som "Det første jeg tænker på." Hun tager med held store emner op som skyld, straf, tilgivelse, forsoning og nåde, og hun er blevet sammenlignet med klassiske danske forfattere som Tage Skou-Hansen, Martin A. Hansen og Henrik Pontoppidan.

Gyldendal, 2006. - 227 sider. Kr. 249,-