Den stjålne vej af Anne-Cathrine Riebnitzsky

Oprettet: 01.11.2012 - 12:52

Bog: "Den stjålne vej" af Anne-Cathrine Riebnitzsky

En kidnapning, en voldtægt og et ægteskab ændrer dramatisk livet for tre skæbner under krigen i Afghanistan, og en kamp for det liv, som de håber og tror på begynder

Politiken

En barsk og virkelighedsnær fortælling om tre afghanske skæbner – en ældre mand, en midaldrende kvinde og en ung dreng – der med livet som indsats kæmper for rettigheder og retfærdighed.

Bogens centrale tråd og karakter er ingeniøren Khan, som bygger og asfalterer en vigtig vej i Helmand-provisen. Taleban, som kæmper mod dens slags udvikling og vestliggørelse, er imod byggeriet. De kidnapper Khan, og planen er at slå ham ihjel. Trods daglig tortur og trusler i fængselscellen vælger Khan at tage kampen op. Modigt udfordrer han talebanerne i deres opfattelse af islam, og det kommer der stærke sekvenser ud af:

”Tror I virkelig, at nogen bliver omvendt til islam, ved at I farer rundt og kidnapper børn, afkræver penge af forældrene, sprænger bomber og dræber uskyldige? Hvilke mennesker vil omvende sig til en Gud, der er så vanvittig?”

Mens Khan kæmper for at modernisere og udvikle landet økonomisk - ved hjælp af et effektivt og moderne vejnet - så kæmper vores næste skæbnefortælling, Malika, for kvindens muligheder og rettigheder i et kvindefjendsk land. Malika leder i al hemmelighed læseundervisning for afghanske kvinder, samtidig med hun fortvivlet forsøger at tackle den vanskelige situation på hjemmefronten, at hendes mand har taget en ny hustru på bare 13 år.

Sideløbende med historien om Khan og Malika folder fortællingen om den 10-årige Javeed sig ud. Javeed er gadedreng og bliver i starten af romanen udsat for en grov voldtægt af en af områdets ledende politibetjente, hvilket får fatale konsekvenser for det forældreløse barn.

I bogens efterskrift afsløres det, at romanen bygger på virkelige begivenheder. Anne-Cathrine Riebnitzsky, som er uddannet fra forfatterskolen, har været udsendt som sprogofficer i Afghanistan. Hun har derfor haft mange af disse menneskeskæbner tæt ind på livet, og det bærer romanen tydeligt præg af.

’Den stjålne vej’ er en yderst velskrevet og vellykket roman, som får mine varmeste anbefalinger!