Den som blinker er bange for døden af Knud Romer

Oprettet: 17.07.2006 - 12:06

Bog: "Den som blinker er bange for døden" af Knud Romer

Selvbiografisk roman om en opvækst i Nykøbing Falster i 1960'erne, som var præget af mobning og social isolation på grund af, at moderen var tysker.

Knud Romer
2006
Athene

Det er chokerende læsning om en socialt isoleret barndom og en familie på "tålt ophold" i 1960ernes Nykøbing Falster, bare fordi ens mor var tysker.

For Knud var Nykøbing Falster et mareridt, han ikke kunne slippe ud af. Her voksede han op som enebarn i en socialt isoleret familie. Moderen stammede fra en rig tysk, men følelseskold familie. Hendes første mand blev henrettet på grund af højforræderi mod Hitler, og hun slap ud af Berlin, inden den brændte. Ved et tilfælde havnede hun, af alle steder, i Nykøbing Falster, da hun faldt for en pedantisk dansk forsikringsmand.

Skolekammeraterne udviste stor opfindsomhed i at chikanere Knud på alle måder, så skolen blev en straffeanstalt og frikvarteret et helvede, medens alle lærere vendte ryggen til. Da hans mor så ud til at kunne gå i stykker hvert øjeblik, løj Knud for hende og fortalte hende en masse sjove historier om, hvor godt det gik.

Imellem scener fra skolegården, pinlige fødselsdage og nytårsaftener fortælles der om bedsteforældre, onkler og tanter på begge sider. En samling af originaler, fantaster og drømmere, en familie, der mest på ondt var ramt af historiens tilfældige spil.

"Her var intet godt at mindes", konstaterer Knud Romer, så ikke underligt at den største fornøjelse ville være at samle de russiske granatsplinter, som Onkel Helmut livet igennem udstødte fra sin krop, til en hel granat og kaste den ud over byen.

Forfatteren fortæller nøgternt beskrivende, men under overfladen lurer indignationen og følelserne over en ensom og angstfyldt barndom - bare fordi ens mor var tysker!

Erindringsromanen sender chokbølger gennem sin læser - sådan er Danmark ikke! Men den fremmedfjendtlige holdning dengang er blevet oplevet af en skarpt seende og velskrivende forfatter, og det maner i høj grad til eftertanke, for i dag er der langt flere fremmede end i 1960'erne!

Knud Romer er født i 1960, og dette er hans debutroman. Han er uddannet i litteraturvidenskab og er prisvindende konceptudvikler i reklamebranchen.