Den skaldede detektiv af Anna Grue

Oprettet: 23.08.2010 - 13:31

Bog: "Den skaldede detektiv" af Anna Grue

Krimi - Dan Sommerdahl engageres af et forældrepar til at undersøge deres to børns død - Dødsfaldene blev begge betegnet som ulykker, men at de begge døde, da de præcis var 16 år og 27 da

Anna Grue
Politikens forlag

Forrygende underholdende krimi om kærlighed og hævn, hvor Dan Sommerdahl kæmper mod tiden for at redde et liv. Helt suverænt i toppen af den skandinaviske krimi.

Malthe er den yngste af tre søskende, men de to andre blev aldrig ældre end præcis 16 år og 27 dage. Rolf omkom ved en ulykke og Gry af en overdosis. Forældrene frygter at det var mord og hyrer den skaldede detektiv, Dan Sommerdahl, da der kun er få måneder til deres yngste barn når denne fatale alder.

Et hævnmotiv er grusomt nærliggende, men hvem kan have meget imod et moderne par, hvor moren er miljøforkæmper og faren en fremadstormende politiker? Tilsyneladende har de ingen lig i lasten.

De bor i samme landsby som Dan Sommerdahls mor, så han får rigelig lejlighed til at komme hjem og få kanelsnegle - og ikke mindst middagsmad. Det sidste er især velkomment, da han nu er ungkarl, efter at Marianne smed ham ud i ’Kunsten at dø’. Forholdet til den nye kæreste, skuespillerinden Kirstine, er heller ikke problemfrit, bl.a. fordi Dan ikke bryder sig om Kirstines stalker, Tosse-Mogens, som Kirstine betragter som sin personlige maskot.

Han går ud og ind hos folk i landsbyen, hos den altfavnende præst og hans kærlige hustru, degnen, de hadske naboer som måtte sælge den fædrene gård til opkomlingene – sladderen vil ingen ende tage.

Undervejs bliver forskellige mistænkt, og motivet indkredses – og så går det stærkt, for Malthe fylder 16 år og 27 dage på Roskildefestivalens sidste dag. At det lykkes den skaldede detektiv at redde Malthe i absolut sidste øjeblik, kom selvfølgelig ikke som en overraskelse, men spændende var det alligevel.

Der er de for genren sædvanlige usandsynlige sammentræf, og en lidt påklistret scene gav mig et godt fingerpeg i retning af hvem den skyldige kunne være, men hos Anna Grue bliver man altid forrygende godt underholdt. Usandsynligt eller ej – historien er godt skruet sammen. Og især skildringen af den overbeskyttede Malthes friheds-og kærlighedstrang, hans huserende teenage-hormoner og søgen efter accept er flot beskrevet.

Serien om den skaldede detektiv er afgjort i den bedre ende af de skandinaviske krimier, hvor kombinationen af arbejde og privatliv er en væsentlig ingrediens.

Så kom bare an med næste bind, Anna!