De andre af Anna Grue

Oprettet: 13.02.2012 - 12:58

Bog: "De andre" af Anna Grue

Ti noveller om hverdagens små og store katastrofer lige fra vandskader, bortløbne katte og trafikuheld til naboens træ, der skygger på terrasen - Hvad sker der, når vi blander os i hinandens l

Anna Grue
Politiken

Anna Grues debut som novelleforfatter sætter fokus på følgevirkninger af ens indgriben i andres liv og andres indgriben i ens liv.

Hvor meget ravage kan det skabe at et andet menneske pludselig blander sig i ens liv? I sagens natur vil det altid have følger af den ene eller anden slags, og det er det, Anna Grue forsøger at belyse i denne, hendes første, novellesamling, hvor ”Helvede er de andre” (citat Sartre).

Noveller er en speciel størrelse, de skal kunne skabe en troværdig historie på få sider, være overraskende og have en klar pointe. Det er nødvendigt at skære ind til benet uden alt for meget udenomssnak.

Ifølge Anna Grue selv lå det ikke ligefrem i kortene, at hun skulle skrive noveller. Men da hun havde en række småhistorier, der ikke rigtig kunne sammenflettes til én roman, satte hun sig for simpelthen at udsende dem som det de var, noveller. Nu er hun jo bedre kendt som forfatter til kriminalromaner. Der er dog meget lidt mord og blod i disse 10 noveller, i stedet er der alt muligt andet at hente af mere eller mindre dagligdags dramaer.

Eksempelvis i historien om Blodbøgen, hvor et naboskab udarter sig ud over gængs etik og moral.

Og i novellen SAS and the city sættes der blandt andet spørgsmålstegn ved, hvor langt man skal gå for at hjælpe et andet menneske – og hvad man kan forvente til gengæld? Er man tvunget til at betale tilbage, når et andet menneske frivilligt hjælper én i sin nød?

Og kan ens liv virkelig vendes grundigt på hovedet, bare fordi man holder i kø på motorvejen?

Novellerne er skrevet i et letflydende sprog, stilistisk nedbarberet og byder på troværdige person- og miljøskildringer. I flæng kan nævnes en speedsnakker af en svigermor; en tur tilbage til 1981 med skulderpuder og koboltblå; et kærligt portræt af en kvinde der kommer i tvivl; og hvordan et barn oplever at blive flyttet fra den ene del af landet til den anden. Jeg synes forfatteren er sluppet rigtig godt af sted med sine interessante nedslag i menneskers interaktion med og forventninger til hinanden. Alt i alt en meget vellykket ”debut”.

Læs forfatterens blogindlæg: Hvorfor noveller?

Se interview med Anna Grue