Den røde jord i Mzuzu af Trine Andersen

Oprettet: 10.01.2014 - 12:39

Bog: "Den røde jord i Mzuzu" af Trine Andersen

30-årige Alice flygter fra sit mislykkede liv i Danmark og bosætter sig i Malawi i den tro, at hun her vil kunne forsvinde i mængden.

Trine Andersen

Charmerende roman om at forlade det kolde nord og bosætte sig i det varme Afrika, om at finde ny mening med livet, flytte ud og finde hjem.

30-årig Alice føler sig ikke hjemme i den sterile og nybyggede Ørestadslejlighed i Danmark, den løse vikar- og sekretærlignende stilling på universitetet indfrier ikke karriereambitionerne og forholdet til en gift universitetslektor er uden lidenskab og fremtid. Forældrene er tunge at danse med og forstokkede i deres livssyn. Og veninderne? De er forsvundet i forstadsparceller bag ligusterhække med mænd og børn.  Alice tager derfor konsekvensen: Hun forlader Danmark og flytter til Afrika, et kontinent hun ikke kender til, og så meget desto bedre, for Alice skal bare væk!

Hun ankommer til en lille by Nihata Bay i det nordlige Malawi, hvor hun køber et lille hus og en stor hund. Alice indstiller sig på et simpelt og tilbagetrukket liv, men inden længe er hun i gang med at starte et bibliotek op. Langsomt infiltreres hun i lokalbefolkningen og kommer herved tættere på sig selv og sine medmennesker og genvinder på den måde livsmod og mening med livet.

Trine Andersen skriver i et stemnings- og billedskabende sprog, som gør fortællingen nærværende og levende. Bogen har mange fine beskrivelser af mødet med et varmt og eksotisk Afrika. Beskrivelser, der ligger befriende fjernt fra det ofte meget negative billede, vi præsenteres for i nyhedsmedierne. Men her er også utætte tage, blodige demonstrationer og malariamyg som danser.

En god og gedigen roman om at rejse ud og genfinde sig selv under varme himmelstrøg.