Den røde blomst, den hvide blomst af Michel Faber

Oprettet: 07.09.2004 - 08:36

Bog: "Den røde blomst, den hvide blomst" af Michel Faber

I et sølet og depraveret London anno 1875 møder Sugar, bordelmutter Mrs Castaways bedste luder, den ulykkeligt gifte fabrikant William Rackham, og med ham øjner hun muligheden for en bedre fremtid.

Michel Faber
2004

Som kvinde må man sandelig prise sig lykkelig, at man ikke levede i victoriatidens England! Michel Fabers overdådige og sansemættede historiske udviklingsroman stiller knivskarpt på datidens snerpede hykleri og ydmygende kvinderolle.

19-årige Sugar er den bedste skøge i London. Ikke blot kaster hun sig tilsyneladende vellystigt ud i alle mændenes perverse påfund, hun har også en enestående evne til at stive kundernes selvtillid af, så de føler sig betydningsfulde, charmerende og intelligente.

Sugar er nemlig selv lynende intelligent, men er som kvinde altid nødsaget til at underspille sin rolle. Hun sluger den ene bog efter den anden, og skriver endda hemmeligt på en roman, der ville ryste kunderne i deres sjæls inderste. Sugar overlever psykisk i al forstillelsen og undertrykkelsen ved at pine og dræbe sine kunder på det grusomste i sin bog.

Lykkeligt uvidende herom betages parfumefabrikanten William Rackham af Sugar og beslutter på stedet at løskøbe hende. Sugar bruger nu al sin charme og intelligens på at pejle sig ind på Williams ønsker. De taler både om litteratur og forrretning, for til Williams forbløffelse har Sugar skam også sans for reklamens magt og smagfulde logoer.

Med disse to som omdrejningspunkt følger den alvidende forfatter personer i deres omgangskreds og kommer således rundt i hele London og alle samfundslag. Det bliver krystalklart, hvordan snobberi, opretholdelse af facade, streng religion, forkvaklet seksualmoral og seksuel uvidenhed invaliderer alles liv og i tragiske tilfælde medfører rablende vanvid og død. Kvindernes ulykkelige og ydmygende situation er åbenlys fra første side.

Det mest fascinerende er dog Sugars sjælelige udvikling. F.eks. bliver hun senere guvernante for Williams forsømte datter og får nu lejlighed til at følge Williams bundulykkelige ægteskab på nærmeste hold. Men så bliver hun gravid…

Den hollandske/australske/engelske Michel Faber er en alsidig herre, som skifter genre hver gang. "Inderst inde" er sindsoprivende science fiction, mens "Courage-Ensemblet" handler om intrigerne omkring et korværks opførelse. "Den røde blomst, den hvide blomst" indfanger og tryllebinder fra første sætning! Den er ganske berusende. Sansemættet, velskrevet, tankevækkende og formidabelt underholdende.

Oversat af Claus Bech. Gyldendal, 2004. 920 sider. Kr 348,-