Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt af Jonas Jonasson

Oprettet: 11.10.2010 - 11:50

Bog: "Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt" af Jonas Jonasson

Skrøne og humoristisk fortælling om den åndsfriske Allan Karlsson flygter på sin 100 års fødselsdag fra sit plejehjem ud i den svenske provins, hvor eventyr, sære eksistenser, kriminelle typer og d

Jonas Jonasson
Anders Johansen
Modtryk

Svensk udgave af Forrest Gump, der på morsom vis tager dig med gennem verdenshistoriens højdepunkter i det 20. århundrede. Alt sammen fortalt af en ikke helt almindelig 100-årig fødselar.

Som 100-årig lever man på lånt tid og har ikke meget at miste. Så hvorfor ikke få det bedste ud af det?!

Allan fylder 100 år og gæsterne står klar til at fejre ham. En pludselig indskydelse og Allan er sprunget ud af vinduet. Målet for flugten er ikke planlagt; det må komme an på hvor langt man når med bussen for 50 kr. Ved busstationen kommer han til at stjæle en rullekuffert med et særdeles interessant indhold, og det udløser en jagt gennem Sverige af både en lokal rockergruppe og politiet. Det forhindrer dog ikke den ubekymrede Allan i at nyde turen og skabe nye forunderlige bekendtskaber.

Historien er også en rejse gennem det 19. århundredes betydeligste begivenheder og Allans livshistorie: Han kommer nærmest ved en tilfældighed til at give USA løsningen på atombomben, afværger et mordforsøg på Winston Churchill, er spion under den kolde krig, kommer i arbejdslejr i Vladivostock, drikker dus både Harry S. Truman og formand Mao. Ikke at politik interesserer Allan, han vil bare gerne sprænge nogle broer i luften, som han siger.

Jonas Jonasson serverer det hele med et humoristisk glimt i øjet og de to fortællespor om Allans liv fungerer tilsyneladende godt side om side. Verdenshistoriens begivenheder gengives kronologisk men tilsættes en hel del fiktion i form af den fandenivoldske Allans indgriben og står i sjov kontrast til hinanden: verdenshistoriens store begivenheder og Allans flugt fra plejehjemmet i ”rolatortempo”. Handlingsforløbene er fantasifuldt beskrevet, uforudsigeligt og det skorter ikke på absurde hændelser. Flere steder giver nutidshistorien mindelser til forfatteren Erlend Loes hovedperson i ’Doppler’; fx Allans venskab med en cirkuselefant og at han gør alt det man ikke må.  Det er ren ’Forrest Gump’ i svensk udgave og en opfordring til at leve livet fuldt ud.

Er du blevet nysgerrig på at lære Allan at kende? Det kan jeg godt forstå! Romanen vil med garanti finde bred appel med sin ”feel good stemning” og store underholdningsværdi, og jeg tør godt spå, at den vil være at finde under rigtig mange juletræer i år.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• LegalDude

man, 21/05/2012 - 13:04

Bogen var sat til gratis download fra dr.dk sidste år, og lever videre på nettet som en torrent. Kan varmt anbefales.

Søg simpelthen på google med ordene 'den hundredårige der kravlede ud ad vinduet +torrent'

Du skal have et program til at downloade torrents - hvis du bruger Windows kan du bruge uTorrent, og for Apple er det Transmission og for Linux er det også Transmission.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 13:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.