Den afskyelige af Charlotte Weitze

Oprettet: 10.05.2016 - 08:40

Bog: "Den afskyelige" af Charlotte Weitze

I en ikke så fjern fremtid, truet af klimaforandringer møder 22-årige Heidi Kenneth, som er abnormt høj og døjer med øget svedproduktion.

Charlotte Weitze
Samleren

Kærlighed, overlevelse og fanatisme væves sammen i Charlotte Weitzes nye roman, der leverer et humoristisk men alvorligt indspark i klimadebatten.

’Den afskyelige’ er udgivet i forbindelse med projektet "How might we live now", hvor internationale forfattere sætter fokus på klimakrisen på en anderledes måde og byder på et aktuelt indspark i klimakrisen om, hvor langt vi er villige til at gå for at redde verden eller os selv. En tankevækkende og underholdende roman om kærlighed, fanatisme og klimaforandringer, der på ekstrem men humoristisk vis serverer et alvorligt budskab.

I en ikke så fjern fremtid er klimaforandringerne for alvor taget til: jorden sveder, havene stiger og sneen smelter. Alligevel afholder det ikke menneskeheden fra at fortsætte den bekvemmelige livsførelse. Det er ikke nemt at bryde gamle vaner og man kan altid bygge skiliftene højere for at nå op til den sidste sne eller holde alt, der ikke er levedygtigt, kunstigt i live.

22-årige Heidis søster dør efter at have været indlagt på hospitalet i syv år. Søsteren kom til skade i verdens sidste skisportsulykke og det er aldrig blevet opklaret, hvad der var skyld i ulykken. Tabet af datteren efterlader forældrene i dyb sorg og de murer sig inde i fortidens smerte, mens Heidi selv forsøger at komme videre. Hun tænker ikke videre over, hvordan hun lever sit ordinære liv, før den dag, hvor hun møder Kenneth.

Heidi gør rent på hospitalets fødeafdeling, hvor hun sender lange blikke efter de nyfødte. En dag støder hun på Kenneth under en rygepause. Han er indlagt til undersøgelser og nedkøling, fordi han døjer med øget svedproduktion. Nå ja, og så er han også lige 2,5 meter høj og har en kraftig hårvækst. Der går ikke længe før det unge par er dybt forelskede og beslutter sig for at flytte på landet, hvor de vil leve co2-neutralt og være selvforsynende. De bygger en hytte, der kan flyde på vandet, hvis syndfloden skulle komme, dyrker deres egne grøntsager og cykler derudaf på en kondicykel for at få strøm til computeren, alt imens de fører regnskab for deres co2-forbrug. Heidi plager hele tiden Kenneth om at få et barn, men først når de er co2-neutrale, lover Kenneth.

Kenneth begynder at holde taler om klodens tilstand, prædiker dommedag og behovet for drastiske ændringer i menneskehedens levevis, alt imens Heidi sniger sig hjem til sine forældre for at drikke den forbudte kaffe, der får co2-regnskabet til at ryge i vejret. I skildringen af parrets bestræbelser på at leve bæredygtigt derude på landet, må man mange gange bryde sammen af grin.

Men alvoren lurer lige under overfladen og da Heidi opdager, at Kenneth har en pistol gemt i huset og ikke vil vise hende co2-regnskabet, begynder hun at nære mistillid til hans motiver. Fremmede er også begyndt at rumstere rundt uden for hytten om natten og Kenneth er pludselig nødt til at tage væk uden nogen forklaringer. Det giver Heidi skubbet til at drage ud på en rejse for at få en afklaring på både Kenneths ophav og sin søsters ulykke.

Charlotte Weitze er en mester i at sammenflette genrer og tematikker i nye overraskende konstellationer, og ’Den afskyelige’ er ingen undtagelse. Romanen er en underfundig sammenblanding af klimapolitisk roman, dystopi, kærlighedsroman og samfundssatire. Det er ikke hver dag, man ser den konstellation, og jeg var både berørt og underholdt under læsningen, selvom den var lige vel langtrukken. Charlotte Weitze er i min optik stadig en velbevaret hemmelighed indenfor dansk litteratur og det kan undre mig, at hun ikke har fået det store gennembrud, eftersom forfatterskabet byder på fine litterære kvaliteter og emmer af originalitet.

Oprindeligt skrevet af Line Hoffgaard, Litteratursiden.