Det hvide kvarter af Charlotte Weitze

Oprettet: 14.03.2011 - 11:39

Bog: "Det hvide kvarter" af Charlotte Weitze

Fortællinger fra et attraktivt villakvarter, hvor der bag de pæne facader gemmer sig noget foruroligende og uforudsigeligt, og inden nogen ser sig om, er hverdagen blevet overtaget af velkendte og

Charlotte Weitze
Samleren

Noget overnaturligt og skræmmende presser sig uundgåeligt på og truer beboernes trygge, vante tilværelse i det hvide kvarter. Den bedste danske novellesamling jeg har læst i flere år!

Charlotte Weitze har begået noget af en fantastisk novellesamling! Otte medrivende noveller, som alle er skarpt formuleret og sært uhyggelige. Forfatteren er cand.mag i folkloristik, hvilket hun kombinerer i en genial blanding af mytologi, eventyr og det moderne liv.

Det hvide kvarter er et typisk villakvarter med huse, almindelige beboere og naturen tæt ved. Naturen og det overnaturlige spiller en foruroligende rolle i alle novellerne og influerer på eller drager hovedpersonerne til sig. Mosen lurer i udkanten af villakvarteret som en magnet og suger personerne ud af deres vante og trygge rammer og ind i det ukendte. Forfatteren fortæller i et interview, at mange ønsker at vokse op i udkanten af en by og med naturen tæt ved. Inden for folklore er det på grænsen mellem by og natur, at dæmonerne og mørket lurer.

Det starter umiddelbart almindeligt, men snart begynder sære ting at ske. Naturen og overnaturlige fænomener tager magten over personerne. Det, der umiddelbart på overfladen virker uhyggeligt og urealistisk i novellerne, er på et andet plan blot symboler på en nødvendig udviklingsfase hos personerne, hvor man konfronteres med sine drifter, ønsker, angst og hemmeligheder.

Tanja og Søren bor i villakvarteret og arbejder på at få et barn. Tanja føder en datter og samtidig begynder Søren at fodre et ulvelignende dyr, han har set nede ved mosen. Dyret bliver mere farligt og krævende at fodre i takt med at Tanja i en zombielignende tilstand kæmper for at klare sig igennem rollen som nybagt mor.

Leonoras og Mads sidste barn flyver fra reden. En rosentjørnebusk, som parret har forsøgt at fjerne, vokser uden for huset, og Leonora kommer til at stikke sig på en torn. Snart begynder der er at komme noget gråhvidt ud gennem huden på hende og kroppen dækkes af fjer. Leonora skjuler flovt sin tilstand for Mads og begynder dermed langsomt at blive usynlig.

Jeg kan ikke få armene ned af begejstring over denne fantastisk velskrevne og stemningsmættede novellesamling. Novellerne er stærkt vanedannende, spændende at analysere og bør nydes i otte mundrette bider … en ad gangen!