De smukkeste af Karin Slaughter

Oprettet: 30.03.2016 - 12:26

Bog: "De smukkeste" af Karin Slaughter

Claires mand er blevet myrdet og da hun gennemgår hans ting, opdager hun voldsom video hvor en ung pige voldtages og myrdes.

Karin Slaughter
Henrik Enemark Sørensen
HarperCollins Nordic

Slaughter sætter i sin nye psykologiske thriller spot på sandhed og løgn og på skrækkens inderste væsen. Et must for alle der elsker spænding med et overraskende twist.

Karin Slaughter er garant for nogle af de mest neglebidende spændende thrillerplots. Med ’De smukkeste’ leverer hun igen varen hundrede procent. Det hele er vanvittigt velskrevet og til tider voldsomt voldeligt. Forfatteren lever godt op til sit efternavn, hun slagter gerne et par ofre undervejs. Sarte sjæle kan hænde at få kaffen galt i halsen.

Hvis man skal sammenligne med et andet forfatterskab, vil jeg nævne Slaughters engelske kollega S.J. Bolton. Historien minder også en smule om ’Kvinden der forsvandt’ og ’Kvinden i toget’, der begge kan betegnes ”domestic noir”. En undergenre der beskriver hvordan magtkampe, ondskab og misbrug kan gro og trives (uset) bag hjemmets fire vægge. I ’De smukkeste’ er hovedpersonen Claire dog overhovedet ikke klar over, hvad det er for et monster, hun har levet sammen med i næsten 20 år.

Claire har haft nogle bump undervejs i livet, hendes storesøster Julia forsvandt for mange år siden, da de var helt unge. Og nu bliver hendes elskede mand Paul myrdet for øjnene af hende. Det burde være rigeligt i et liv, men det er først nu hendes mareridt for alvor starter. For da hun begynder at rydde op i Pauls private ejendele, dukker der urovækkende ting op. Ting der indikerer (med en forhammer) at hun slet ikke kendte den mand, hun har levet med og elsket det halve af sit liv. Ting der pludselig rækker længere ud og åbner op for porten til helvede, men også for en forsoning med fortiden. Som altid er Slaughters personer fint beskrevet, og man lever sig, nogle gange rigeligt meget, ind i historien, der er grundigt opbygget uden at ræse afsted

Som lidt bonusinfo er denne det nyeste skud på Slaughter-stammen en uafhængig historie – og derfor ikke en del af de forskellige konstellationer af serier, hun normalt kører med. Dog er der en lille krølle på, for som e-bog kan man købe novellen ’Lyst hår, blå øjne’. Den fortæller historien om den forsvundne søster Julias sidste dage i tiden op til ’De smukkeste’.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• sofie j

søn, 12/06/2016 - 19:36

Bogen var, som alt andet af Karin Slaughter, spændende og velskrevet men - åh! - hvor blev min læseoplevelse ødelagt at den mangelfulde korrekturlæsning! Der var så mange irriterende småfejl; et ord, der tydeligvis mangler, en tyrkfejl, så der står han i stedet for har, ordgentagelser...

Jeg plejer at kunne læse henover de fleste fejl, men i denne bog endte det med at forstyrre og irritere mig nok til, at jeg skrev til forlaget (HarperCollins Nordic, - før blev de udgivet på hr. Ferdinand)

Det er første gang, jeg har gjort det.

Håber virkeligt, de får sat en korrekturlæser på, før andet oplag kommer...