Brudt af Karin Slaughter

Oprettet: 11.04.2011 - 10:25

Bog: "Brudt" af Karin Slaughter

Krimi - Mordet på en ung pige og en ung mands efterfølgende død genopliver retsmediciner Sara Lintons traumatiske oplevelser i den lille amerikanske by, hvor bogen foregår, og specialagent Will Tre

Karin Slaughter
Henrik Enemark Sørensen
Hr. Ferdinand

Fængslende krimi hvor personerne står i centrum, og menneskelig svaghed kan koste dyrt

Lægen Sara Linton vender tilbage til sin fødeby i anledning af Thanksgiving. Hun har ikke været hjemme i årevis, da byen rummer dårlige minder: Sara mistede sin mand, byens tidligere politichef, under forfærdelige omstændigheder. Hun er fast besluttet på at fokusere på familien og undgå Lena Adams, en politikvinde hun mener, er skyld i hendes mands død.

En ung kvinde findes i en sø. Et brev på bredden indikerer, at det er selvmord, men det viser sig at være mord. En mentalt tilbagestående mand anholdes for mordet, og Sara tilkaldes da han ønsker at tale med hende. Da hun når frem, har han skåret håndleddene over. Sara ser muligheden for at få Lena straffet for hendes sjuskede politiarbejde, og specialagent Will Trent tilkaldes.

Snart findes endnu en ung mand myrdet. De tre døde kender alle hinanden, men hvad har de haft gang i, som har resulteret i deres død? Ingen af dem havde mange penge, men de forventede snart at modtage et større pengebeløb.

Slaughter er kendt for sine fremragende plots, men i denne synes jeg, at det er rimeligt tyndt. Læseoplevelsen er der intet i vejen med, men tænker man lidt over indholdet, virker plottet mest af alt som en biting, mens spændingen holdes oppe af personerne og deres indbyrdes relationer. Og værdien af politiundersøgelser må vige pladsen for muligheden for at få spændingskurven til at stige brat i bogens sidste del.

Forfatteren har en særlig evne til at beskrive sine personer. De er interessante og velkomne, de fleste er sympatiske, selvom de måske ikke fremstår sådan i de andre personers øjne. Intet er bare sort og hvidt, men gråt, og det er interessant at se tingene fra flere synsvinkler.

Karin Slaughter har tidligere skrevet to serier; den ene med Will Trent som hovedperson og den anden med Sara Linton. I ’Genesis’ førte hun de to personer sammen, og ’Brudt’ er anden bog, hvor de to hovedpersoner sammen skal opklare en forbrydelse. Slaughter er en af de store amerikanske krimiforfattere, og hendes bøger er oversat til 30 sprog og solgt i mere end 17 millioner eksemplarer.