Forbryder af Karin Slaughter

Oprettet: 07.11.2012 - 11:26

Bog: "Forbryder" af Karin Slaughter

Krimi om parret Sara Linton og Will Trent med et plot, hvor der krydsklippes mellem fortid og nutid i opklaringen af en stribe bestialske misbrug af og mord på purunge piger.

Karin Slaughter
Henrik Enemark Sørensen
Hr. Ferdinand

’Forbyder’ er et fængslende bekendtskab. Slaughter har ændret så meget på sin sædvanlige formel, at alle hendes styrker træder frem uden at blive spoleret af en irriterende følelse af gentagelse.

Will Trents liv synes endelig at fungere på det private plan. Han har fundet sammen med Sara Linton og er lykkelig. Samtidig forsvinder en universitetsstuderende, og Wills chef, den hårdkogte Amanda Wagner, opfører sig bemærkelsesværdigt og virker til at ville holde ham fra sagen. Den nye sag viser sig at have forbindelse til en fyrre år gammel efterforskning, som blev starten på Amandas karriere. En sag som også involverer Will.

Karin Slaughter forstår at skrue en god krimi sammen. De sidste oversættelser har dog skuffet mig en smule, da forfatterskabet dels synes at være bygget op over de samme grunddele (som ses tydeligere, jo flere bøger man læser), dels fandt jeg, at hovedpersonerne var lidt for heldige i opklaringen i nogle af bøgerne.

Jeg var derfor spændt på ’Forbryder’, og heldigvis blev jeg positivt overrasket. I denne bog virker det til, at Slaughter har ændret så meget på sin sædvanlige formel, at alle hendes styrker som forfatter træder frem uden at blive spoleret af en irriterende følelse af gentagelse.

I bogen fletter hun nutiden med fortiden, hvor læseren følger den unge Amanda Wagners kamp for at blive taget alvorlig som kvindelig betjent. Mikset fungerer fantastisk, og det er fascinerende af få et indblik i Amandas liv i halvfjerdserne. Hun er en helt anden kvinde end den chef, Will kender, og det ville ikke gøre noget, hvis Karin Slaughter fortæller mere om hendes udvikling fra den unge kvinde til den skrappe chef.

Som sædvanlig fylder Slaughter bogen med interessante personer, og Will er som altid en sympatisk og dejlig person at følge. Fans af Karin Slaughter vil ikke blive skuffede over den fjerde bog i serien om Will Trent og Sara Linton.