De små fugle af Anaïs Nin

Originaludgave 1979

Anaïs Nin
Merete von Eyben
Rosinante

Æggende, yndefulde, erotiske noveller, skrevet i 1940erne, men på mange måder meget moderne.

Novellerne er klassikere inden for den erotiske litteratur og absolut anbefalelsesværdige i en tid, hvor det offentlige rum er fyldt med porno, men hvor smukke, litterære erotiske fortællinger er sjældne.

Anaïs Nin skriver i forordet til novellesamlingen, at dette er ”resultater af min virksomhed som litterær prostitueret”. Hvis man kan tillade sig at takke nogen for at prostituere sig, vil jeg gerne gøre det. Novellerne er fine og frække, æggende og litterære. Og jeg tænker, at så enkelt kan det gøres, men hvis jeg samtidig tænker på nogle af de knap så heldige erotiske beskrivelser i litteraturen, så er det måske alligevel ikke så enkelt.

I 'De små fugle' er der noveller om ophidsende erotiske møder mellem fremmede på strande om natten, mellem fremmede foran skafottet i Paris, imens en mand bliver halshugget, mellem kvinder og mænd og især mellem kvinder og kvinder.

Mange af novellerne handler om Paris i mellemkrigstiden, kunstnere og deres modeller. Bohemeliv og kvinder, der vil selv; tjene deres egne penge, leve deres egne liv, bestemme over deres egne kroppe og udfordre deres egen seksualitet.

Anaïs Nin, hvis morfar faktisk var dansk, mødte i 1931 forfatteren Henry Miller i Paris, og dette møde blev ifølge forlagets indledning til novellesamlingen, ”en både litterær og erotisk opvågnen for Nin, der tændt af denne nye, sprudlende og forbudte seksualitet for alvor kastede sig over litteraturen og dagbogsskriverier”. I dette møde findes nok også inspirationen til disse erotiske fortællinger.

Rosinante har i år valgt at genudgive Anaïs Nins erotiske noveller, både 'Venusdeltaet' og 'De små fugle'. Novellerne er skrevet i 1940ernes New York for at tjene penge, og begge novellesamlinger blev udgivet efter forfatterens død i 1977, dog redigeret af forfatteren selv.

Læs eller genlæs endelig også 'Venusdeltaet' og ikke mindst forfatterens dagbøger fra årene 1931 til 1974!

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Tema: Essays

01.08.2016 - 10:51 - Anne Birgitte Hundahl

For rigtig mange er essayet en lidt ukendt størrelse, for hvad er et essay egentlig og er det noget alle kan læse?

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.