De små fugle af Anaïs Nin

Originaludgave 1979

Anaïs Nin
Merete von Eyben
Rosinante

Æggende, yndefulde, erotiske noveller, skrevet i 1940erne, men på mange måder meget moderne.

Novellerne er klassikere inden for den erotiske litteratur og absolut anbefalelsesværdige i en tid, hvor det offentlige rum er fyldt med porno, men hvor smukke, litterære erotiske fortællinger er sjældne.

Anaïs Nin skriver i forordet til novellesamlingen, at dette er ”resultater af min virksomhed som litterær prostitueret”. Hvis man kan tillade sig at takke nogen for at prostituere sig, vil jeg gerne gøre det. Novellerne er fine og frække, æggende og litterære. Og jeg tænker, at så enkelt kan det gøres, men hvis jeg samtidig tænker på nogle af de knap så heldige erotiske beskrivelser i litteraturen, så er det måske alligevel ikke så enkelt.

I 'De små fugle' er der noveller om ophidsende erotiske møder mellem fremmede på strande om natten, mellem fremmede foran skafottet i Paris, imens en mand bliver halshugget, mellem kvinder og mænd og især mellem kvinder og kvinder.

Mange af novellerne handler om Paris i mellemkrigstiden, kunstnere og deres modeller. Bohemeliv og kvinder, der vil selv; tjene deres egne penge, leve deres egne liv, bestemme over deres egne kroppe og udfordre deres egen seksualitet.

Anaïs Nin, hvis morfar faktisk var dansk, mødte i 1931 forfatteren Henry Miller i Paris, og dette møde blev ifølge forlagets indledning til novellesamlingen, ”en både litterær og erotisk opvågnen for Nin, der tændt af denne nye, sprudlende og forbudte seksualitet for alvor kastede sig over litteraturen og dagbogsskriverier”. I dette møde findes nok også inspirationen til disse erotiske fortællinger.

Rosinante har i år valgt at genudgive Anaïs Nins erotiske noveller, både 'Venusdeltaet' og 'De små fugle'. Novellerne er skrevet i 1940ernes New York for at tjene penge, og begge novellesamlinger blev udgivet efter forfatterens død i 1977, dog redigeret af forfatteren selv.

Læs eller genlæs endelig også 'Venusdeltaet' og ikke mindst forfatterens dagbøger fra årene 1931 til 1974!

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Analyse: Riel, Ane - Harpiks

29.02.2016 - 11:22 - Amrit Maria Pal

Angsten for at miste og viljen til at bevare er  to temaer i Harpiks og romanen rejser fordomsfrit spørgsmålet om, hvornår vi er onde, og hvornår vi er gode.

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 13:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.