De små fugle af Anaïs Nin

Originaludgave 1979

Anaïs Nin
Merete von Eyben
Rosinante

Æggende, yndefulde, erotiske noveller, skrevet i 1940erne, men på mange måder meget moderne.

Novellerne er klassikere inden for den erotiske litteratur og absolut anbefalelsesværdige i en tid, hvor det offentlige rum er fyldt med porno, men hvor smukke, litterære erotiske fortællinger er sjældne.

Anaïs Nin skriver i forordet til novellesamlingen, at dette er ”resultater af min virksomhed som litterær prostitueret”. Hvis man kan tillade sig at takke nogen for at prostituere sig, vil jeg gerne gøre det. Novellerne er fine og frække, æggende og litterære. Og jeg tænker, at så enkelt kan det gøres, men hvis jeg samtidig tænker på nogle af de knap så heldige erotiske beskrivelser i litteraturen, så er det måske alligevel ikke så enkelt.

I 'De små fugle' er der noveller om ophidsende erotiske møder mellem fremmede på strande om natten, mellem fremmede foran skafottet i Paris, imens en mand bliver halshugget, mellem kvinder og mænd og især mellem kvinder og kvinder.

Mange af novellerne handler om Paris i mellemkrigstiden, kunstnere og deres modeller. Bohemeliv og kvinder, der vil selv; tjene deres egne penge, leve deres egne liv, bestemme over deres egne kroppe og udfordre deres egen seksualitet.

Anaïs Nin, hvis morfar faktisk var dansk, mødte i 1931 forfatteren Henry Miller i Paris, og dette møde blev ifølge forlagets indledning til novellesamlingen, ”en både litterær og erotisk opvågnen for Nin, der tændt af denne nye, sprudlende og forbudte seksualitet for alvor kastede sig over litteraturen og dagbogsskriverier”. I dette møde findes nok også inspirationen til disse erotiske fortællinger.

Rosinante har i år valgt at genudgive Anaïs Nins erotiske noveller, både 'Venusdeltaet' og 'De små fugle'. Novellerne er skrevet i 1940ernes New York for at tjene penge, og begge novellesamlinger blev udgivet efter forfatterens død i 1977, dog redigeret af forfatteren selv.

Læs eller genlæs endelig også 'Venusdeltaet' og ikke mindst forfatterens dagbøger fra årene 1931 til 1974!

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!