Darling Jim af Christian Mørk

Oprettet: 22.10.2007 - 11:06

Bog: "Darling Jim" af Christian Mørk

Postmanden Niall får ved et tilfælde fingrene i en dagbog, der tilhører en afdød ung kvinde og opdager historien om en omvandrende fortæller, der efterlader sig vold, kærlighed og knuste hjerter

Christian Mørk
Christian Mørk
Politiken

Romantisk gyser der lag for lag opruller en spændende, uhyggelig og tragisk historie om ulve, stor passion, kvinder der bliver slået ihjel og mænd der tryllebinder!

Christian Mørk har med Darling Jim skrevet en gysende dejlig bog, der underholder hele vejen igennem.
Det er svært at sige, hvem hovedpersonerne er, for historierne er pakket ind i hinanden på en rigtig god måde!

Postbuddet Niall kommer i besiddelse af en dagbog skrevet af Fiona, en kvinde der for nylig er død på en meget dramatisk måde! I dagbogen får vi fortællingen om Darling Jim – en meget charmerende historiefortæller eller skjald, der tryllebinder hele byer med sine uhyggelige historier! Der følger en del mord i kølvandet af Jim, smukke unge kvinder mister livet efter at have været sammen med ham!
Via dagbogen får vi også hans fortællinger om ulve, riddere, kvinder, kærlighed, vold og død!
Og så følger vi naturligvis også Niall, der bare må af sted til den by, hvor Fiona levede, for at finde ud af, hvad der virkelig skete!

Christian Mørk bor i New York, men man kan mærke hans fascination af Irland og de mysterier, der omgiver landet - historien, fortællingerne og navnene. Det gør det meget troværdigt!
Jeg har ikke læst noget der ligner helt, men Sarah Waters kunne med "Rænkespil" have lidt af den samme stemning over sig! Alternativt kunne Elizabeth Kostovas "Historikeren" også minde lidt om den. Der er ikke meget dansk over bogen og det er da befriende en gang i mellem!

Det har været en fornøjelse at læse Darling Jim. Et skønt eventyr, som har det hele – kærlighed – død – smukke kvinder – riddere - uhygge! Og hvor er det dejligt med et moderne eventyr for voksne!

Oversat af Christian Mørk. Politiken, 2007. 315 sider

02.03.2017 - 13:05 - Marit