Buresø-fortællinger af Dy Plambeck

Oprettet: 08.08.2005 - 18:05

Bog: "Buresø-fortællinger" af Dy Plambeck

Digte, som i et ligefremt, fortællende sprog beretter om erindringer fra barndommen i 1980'erne

Dy Plambeck
2005

Debutant sætter ord på både idyl og uhygge set fra børnehøjde og kalder smilet frem med hjemstavnsfortællinger i digtform.

Dy Plambeck, en ung forfatter, som afsluttede sin uddannelse fra Forfatterskolen i 2004, debuterer med fortællende digte om en piges barndom og egnen, hvor hun voksede op. Der er ingen grund til at lade udgivelsens undertitel: "Digte" afskrække fra læsning. Digtene er letlæste på grænsen til prosa. Dy Plambeck fortæller frejdigt og ligetil i en mundtlig fortællestil. Hun beretter fra en opvækst i et sjællandsk landsbysamfund med forældre og bedsteforældre, skolekammerater, veninder og særlige eksistenser som Skubbe-Johnny, Tomatwoman og Skærsliber Yrsa.

Det er nærliggende at tro, at stoffet er selvbiografisk, men forfatteren har givet pigen navnet Mily og lægger dermed en vis afstand til sine digte. Rammen om de glimtvise episoder fra barndommens bagland er et nutidigt, tilsyneladende lettere problematisk parforhold, hvor parterne har svært ved at nå hinanden. Gang på gang springer jeg'ets opmærksomhed fra nutiden til mindelser fra fortiden:

"Du har drømt at du var færgemanden.
Det har stået på i dagevis, siger du
men jeg er ikke sikker på at det betyder så meget
som du gerne vil have det til
men jeg ved godt det er irriterende
når noget bliver ved med at gentage sig.
Der var engang hvor jeg hele tiden ville
nej, det ville jeg ikke!
Men så alligevel satte jeg en spurt ind
når jeg skulle cykle hjem gennem Slagslunde Skov
om aftenen…"

På samme måde kobles store og små historier, som når jeg'et i fjernsynet ser Saddam Hussein-statuen blive væltet og derefter associerer til hændelser i barndommen.

Digtene lægger mange spor ud. Tilsammen fortæller de om den virkelighed og baggrund, der er en ung kvindes på en indtagende og solidarisk måde, som jeg er sikker på, mange kan have glæde af at læse, og som tager tråden op fra digtere som Rifbjergs og Turèlls erindringspoesi og –prosa.

Gyldendal, 2005. 83 sider. Kr 175,-

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Tema: Essays

01.08.2016 - 10:51 - Anne Birgitte Hundahl

For rigtig mange er essayet en lidt ukendt størrelse, for hvad er et essay egentlig og er det noget alle kan læse?

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.