Buresø-fortællinger af Dy Plambeck

Oprettet: 08.08.2005 - 18:05

Bog: "Buresø-fortællinger" af Dy Plambeck

Digte, som i et ligefremt, fortællende sprog beretter om erindringer fra barndommen i 1980'erne

Dy Plambeck
2005

Debutant sætter ord på både idyl og uhygge set fra børnehøjde og kalder smilet frem med hjemstavnsfortællinger i digtform.

Dy Plambeck, en ung forfatter, som afsluttede sin uddannelse fra Forfatterskolen i 2004, debuterer med fortællende digte om en piges barndom og egnen, hvor hun voksede op. Der er ingen grund til at lade udgivelsens undertitel: "Digte" afskrække fra læsning. Digtene er letlæste på grænsen til prosa. Dy Plambeck fortæller frejdigt og ligetil i en mundtlig fortællestil. Hun beretter fra en opvækst i et sjællandsk landsbysamfund med forældre og bedsteforældre, skolekammerater, veninder og særlige eksistenser som Skubbe-Johnny, Tomatwoman og Skærsliber Yrsa.

Det er nærliggende at tro, at stoffet er selvbiografisk, men forfatteren har givet pigen navnet Mily og lægger dermed en vis afstand til sine digte. Rammen om de glimtvise episoder fra barndommens bagland er et nutidigt, tilsyneladende lettere problematisk parforhold, hvor parterne har svært ved at nå hinanden. Gang på gang springer jeg'ets opmærksomhed fra nutiden til mindelser fra fortiden:

"Du har drømt at du var færgemanden.
Det har stået på i dagevis, siger du
men jeg er ikke sikker på at det betyder så meget
som du gerne vil have det til
men jeg ved godt det er irriterende
når noget bliver ved med at gentage sig.
Der var engang hvor jeg hele tiden ville
nej, det ville jeg ikke!
Men så alligevel satte jeg en spurt ind
når jeg skulle cykle hjem gennem Slagslunde Skov
om aftenen…"

På samme måde kobles store og små historier, som når jeg'et i fjernsynet ser Saddam Hussein-statuen blive væltet og derefter associerer til hændelser i barndommen.

Digtene lægger mange spor ud. Tilsammen fortæller de om den virkelighed og baggrund, der er en ung kvindes på en indtagende og solidarisk måde, som jeg er sikker på, mange kan have glæde af at læse, og som tager tråden op fra digtere som Rifbjergs og Turèlls erindringspoesi og –prosa.

Gyldendal, 2005. 83 sider. Kr 175,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her nogle links

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!