Boo' ya Moon - Liseys historie af Stephen King

Oprettet: 21.05.2007 - 18:06

Bog: "Boo'ya Moon" af Stephen King

Efter sin mands død gennemgår enken efter en berømt romanforfatter hans efterladenskaber og opdager til sin overraskelse og rædsel, at selv efter 25 års lykkeligt ægteskab var der mørke og farlige

Stephen King
Jette Røssell
Aschehoug

I denne smukke og samtidig grusomme roman giver Stephen King et svar på, hvor en forfatters inspiration kommer fra, vævet ind i kærlighedshistorien om Lisey og Scott.

Stephen King er kendt for at være "gysets konge", og mange - især dem som ikke har læst ham – mener ikke, at han kan skrive seriøs litteratur. Jeg ved ikke, om "Boo'ya Moon – Liseys Historie" er seriøs litteratur, men godt - det er det.

Romanen starter to år efter, at Liseys mand, forfatteren Scott Landon, døde ganske pludseligt. Hun har sørget og grædt, men har ikke tilladt sig i tankerne at genleve hele sit ægteskab, og er derfor ikke rigtig kommet over Scotts død.

I løbet af de to år er hun blevet opsøgt af mange litteraturinteresserede, som alle ønsker at få fingre i de noter, udkast og eventuelle uudgivne bøger, der ligger i Scotts gamle arbejdsværelse. Alle har måttet finde sig i et høfligt nej, men så dukker psykopaten Jim Dooley op. For at undslippe Dooley er Lisey nødt til at huske de ting, som hun fortrængt, og det er her historien for alvor fangede mig.

Stephen King fortæller troværdigt og smukt om ægteskabet og den store kærlighed mellem Scott og Lisey og "Boo'ya Moon – Liseys Historie" er derfor også en kærlighedshistorie.

Kender man lidt til Kings egen fortid, kunne man godt fristes til at tro, at Lisey er modelleret efter Kings egen kone Tabita, der – ligesom Lisey – har stået last og brast med sin mand gennem både alkohol- og stofmisbrug.

Men det er også en historie, om en lille dreng som må gå gennem helvede i sin barndom og finder sin redning – en tveægget én af slagsen – i verdenen Boo’ya Moon. Her er smukt om dagen og farligt om natten, og det er her, 'Det Lange Bæst' bor.

Jeg er stor fan af Stephen King, og jeg blev heller ikke skuffet denne gang. Det tog dog lidt tid, før jeg rigtigt blev fanget af historien – måske fordi jeg læste den i for små bidder. Det kræver lidt tid at sætte sig ind i Lisey og Scotts særlige jargon. Men da først jeg var indfanget, kunne jeg ikke slippe bogen igen.

Det er en smuk men også gysende og grusom roman, som igen beviser, at Stephen King ikke for ingenting er en af verdens bedst sælgende forfattere.

Oprindeligt skrevet af Jette S. F. Holst, Litteratursiden.