Under kuplen af Stephen King

Oprettet: 18.10.2010 - 11:46

Bog: "Under kuplen" af Stephen King

Pludselig en dag er den lille by Chester's Mill i Maine omgivet af en gigantisk glaskuppel, som afskærer den totalt fra omverdenen -  Er det terrorister, aliens eller fjendtlige magter der stå

Stephen King
Michael Krefeld

Science Fiction, gyser, psykologisk thriller eller noget helt andet. Der er mange lag og fortolkningsmuligheder til denne helt suveræne roman - Stephen King når han er bedst.

Chester’s Mill i New England er en helt almindelig, typisk amerikansk lilleby med omkring 2000 indbyggere. Pludselig uden varsel lægger en usynlig kuppel (et kraftfelt?) sig over byen og det nærliggende opland, og byen bliver totalt afskåret fra omverdenen. Ingen kan komme ind, og ingen kan komme ud. Militæret prøver med alle midler, fx missiler og syre at ødelægge kuplen, men forgæves.

I byen indser den magtgale og forbryderiske Jim Rennie, der bl.a. har etableret et anlæg til fremstilling af metamfetamin, at det er den chance, han har ventet på.Han får hurtigt etableret sit eget brutale og nådesløse politikorps, og kun nogle få af byens indbyggere formår eller vover at sætte sig op imod ham: Kokken Dale ”Barbie” Barbara med en fortid som major i Irak, journalisten Julia, reservelægen Rusty, nogle få reelle og ærlige kvindelige politifolk og tre teenagebørn med den superintelligente Joe i spidsen.

Et grusomt spil er i gang, og samtidig betyder kuplen, at livsbetingelserne hurtigt bliver forringet.

Stephen King har skrevet skønlitteratur i snart 40 år, og det er blevet til over 40 romaner og 200 noveller. Af samme grund er han kendt som værende noget af en ”skrivekugle”, men når han er bedst, som i denne nutidige udgave af ’Fluernes herre’, er han i en klasse helt for sig selv.

Ingen forstår som han at skrive spændende historier ud fra spørgsmålet ”Hvad nu hvis”, og ingen formår som han at beskrive mennesker og deres reaktioner. Selvom denne kæmperoman præsenterer et hav af personer, fremstår hver eneste lyslevende for læseren.

En anden af Stephens Kings forcer er hans genbrug af tidligere benyttede ideer og temaer, som han forfiner og forbedrer.

Endelig må man bestemt heller ikke glemme, at manden jo faktisk kan skrive, og at hans bøger ofte er gennemsyret af en ganske særlig form for barsk humor.

Det, som kunne afskrække nogen fra Stephen King, er hans meget direkte og brutale prosa, og død og ødelæggelse skildres råt og brutalt.

Hvis man dog giver historien en chance, vil man med garanti blive indfanget i den spændende handling.