Bent Haller: Fuldmånen stille sejler

Oprettet: 24.04.2012 - 18:57

Bog: "Fuldmånen stille sejler" af Bent Haller

Rigmor er døende - Hun ligger på et plejehjem og har trukket sig helt ind i sig selv - Kun plejehjemsassistenten Ghana viser interesse og i en blid kærlighedserklæring trækker hun Rigmors

Bent Haller
Samleren

Bent Haller skabte i 1970'erne voldsom debat omkring sine to ungdomsbøger, Katamaranen og Sabotage, som højredrejede debatører mente var opfordring til promiskuøs sex og politisk vold. Så meget at byrådet i Thisted nedlagde forbud mod at have bøgerne stående på bibliotekets hylder!

Her 35 år efter er der også promiskuøs sex i Hallers historie om den døende Rigmor, som tilsyneladende er dement og uden familie. Hun passes af den afrikanske sundhedsassistent Ghana, der som den eneste har en tro på at Rigmor ikke er dement og familieløs. Og hun er bestemt ikke nogen af delene. Syv børn med syv forskellige mænd, som alle er blevet bortadopteret og som ikke kender hinanden, men som Ghana får samlet til afskeden med Rigmor i timerne efter hendes død.

Det altså noget af en præstation, som Haller her laver: At få fortalt alles historier, ikke mindst Rigmors, så man får et billede af de betingelser, som har skabt dem. Og det på 190 sider! Det er meget nedslående og på den anden side også meget opløftende læsning om livsvilje, der vil noget. Men også om hvordan adoption påvirker alle involverede parter.

Haller er en mester i disse historier om skæbner. Han skriver med en af de helt sikre penne, og skal ikke bruge de store ord for at få personer og miljøer tydeligt frem i læseren. Glimrende lille bog med meget indhold. Og promiskuøs sex - og absolut uden opfordringer!

Husk også at læse hans Rakkerpakhuset fra 2009 - her er kollektivportrættet af både lige og skæve eksistenser om muligt endnu bedre.

Fra Bogbrokken