Beat: på sporet af den amerikanske beatgeneration af Lars Movin

Oprettet: 20.10.2008 - 12:07

Bog: "Beat" af Lars Movin

Angelheaded hipster : Herbert Huncke og de unge beats ; The bop goes on : Jean Kerouac and all that jazz ; Adonis fra Denver : Neal Cassady og On the road ; Narkoman, bøsse og forfatter : Burroughs

Lars Movin
Information

Den ultimative bog om Kerouac & Co.

Forfatteren og filmmanden Lars Movin gik "On the road" for at finde spor efter de tre store beatforfattere, en tur som tog ham næsten 10 år før stort som småt var indsamlet og skrevet ned. Resultatet er bogen "Beat", der både i indhold og omfang næppe kan gøres bedre og større.

"Beat" kredser primært om Jack Kerouac, Alan Ginsburg og William S. Burroughs, de tre hovedfigurer i den litterære strømning "The beatgeneration", som opstår i kølvandet på 2. verdenskrig. Lars Movin, der tidligere har beskrevet beatlitteraturen på skrift såvel som film, giver en kronologisk gennemgang af nøglepersoner og værker fra starten af 1940’erne, via ’50erne hvor de fleste at deres værker udkommer og frem til i dag, hvor arven så at sige gøres op.

Det hele starter som en protest mod den udprægede materialisme der følger efter verdenskrigen, men også koldkrigens atomfrygt var retningsgivende for gruppen. Et modspil hertil er gruppens brug af jazzmusikken, samt eksperimenter med forskellige former for narkotika og sex, hvilket tydeligt kommer til udtryk i Kerouacs "Vejene", Ginsburgs "Howl" samt Burroughs' "Nøgen frokost", der hver især var grænseoverskridende litteratureksempler.
Indflydelsen fra Jack Kerouac og de øvrige beatforfattere kan ikke overvurderes, hvilket bl.a. vores egen Dan Turell var et eksempel på.

Movins "Beat" er på alle måder et uomgængeligt værk om en mindre gruppe forfatteres evige eftermæle – og det oven i købet på dansk. Hertil skal nævnes at Syddansk Universitetsforlag for få år siden udsendte "Frigørelsens hylen" - en anden og ligeledes fremragende bog om emnet.

Interessen for ovennævnte kultforfattere er større end nogensinde før, det beviser tydeligt den nødvendige udgivelse af Lars Movins fremragende "Beat".

Information, 2008. 671 sider.