Aske i munden, sand i skoen af Per Petterson

Oprettet: 15.07.2008 - 12:06

Bog: "Aske i munden, sand i skoen" af Per Petterson

Fortællinger om Arvid, der vokser op i Oslo i 1950'erne og erfarer, at livet kan være trygt og utrygt, stabilt og ustabilt, snævert og.

Per Petterson
Roskilde : Batzer & Co

En poetisk og stille fortælling om at se livet og verden igennem øjne der kun er 6 år.

Midt i halvtredsernes kolde krig navigerer seksårige Arvid rundt i barndommens land, mere præcist med Norge som ydre geografisk ramme. Måske er enden snart nær - læreren i skolen fortæller om atomkrigen som er lige om hjørnet og opfordrer til bøn. Arvid forholder sig nu imidlertid i første omgang til en død bedstefar og en afsjælet dompap i haven. Det er svært at vokse helt sorgløst op når realiteterne vokser sammen med en. Arvid mærker det og gør sig mange erfaringer rundt omkring sig, især om voksne; som i virkeligheden er helt forskellige, om forplantningsprocesser, men også som tidlig og naiv kriminel med udsigt til egen dampmaskine.

At vokse op giver hudafskrabninger og en tænksom og gæv dreng som Arvid får dem både på knæene og i sjælen. Begge dele heler og giver erfaringer.
"Aske i munden, sand i skoen" er kort fortalt en samling sanselige og universelle erindringsflash fra barndommens poetiske metamorfose.

Romanen er delt op i kapitler, og hver enkelt kapitel rummer den samme fortættethed som man kender fra novelleformen. Historierne er stramt komponeret hvilket gør kigget ind i Arvids univers intenst på en fortrolig måde. Humoren er underspillet og giver især udslag i beskrivelserne af de voksne og deres forskellige måder at rumstere rundt i livet på. Beskrivelserne af Arvids seksårige tanker og overvejelser har en autenticitet der gør fortællingen vedkommende. Man kommer hurtigt til at holde af Arvid.

Hver enkelt kapitel kan stå alene med sin særskilte tematik, men sammen løfter de bogen til en fin og finurlig fortælling der bør nydes og fordøjes langsomt.

Oversat fra norsk af Jannie Jensen & Arild Batzer efter 'Aske i munnen, sand i skoa '. Batzer & Co, 2008. 124 sider.