Anfield Road af Jacob Weinreich

Oprettet: 24.03.2003 - 09:00

Bog: "Anfield Road" af Jacob Weinreich

En række venner i slutningen af 20'erne og begyndelsen af 30'erne har alle svært ved at finde det rette fodslag i kærligheden.

Jacob Weinreich
2002
Tiderne Skifter

Jacob Weinreich debuterede i 2001 med romanen “Ringside” om århusianske Rasmus Knudsen, der drømte om at blive forfatter. Nu er han tilbage med sin anden roman ”Anfield Road”, som også finder sted i Århus.

Denne gang har Weinreich valgt at skrive med flere forskellige hovedpersoner, hvilket betyder, at læseren får forskellige vinkler og tanker på handlingen, og det virker ganske udmærket.

Kort fortalt handler ”Anfield Road” om at være et sted og drømme om at være et andet sted. Alle personerne kommer i løbet af romanen i en eller anden form for opbrud, og på sidste side har alle flyttet sig. Nogen frivilligt, andre ufrivilligt.

Rune er filmanmelder og gift med Anna, som han egentlig elsker. Men så møder han Sofie, en tidligere kæreste, han aldrig er kommet over, og pludselig er der flere følelser involveret. Sofie skriver på et filmmanuskript, der bygger på hendes debutroman, ”Vikaren”. Hun er ikke nem at komme ind på livet af, og det er måske det, som tiltrækker Rune så voldsomt.

Derudover er der Therese, der tilfældigt støder på Sofie og bliver tilbudt en rolle i filmen. Therese har en on and off affære med Nikolaj, men da han støder på ex-kæresten Line i byen, bliver Therese kørt ud på et sidespor. Line er dog ikke helt klar til bare at tilgive Nikolaj, og desuden ser hun en del til universitetslektoren Finn Krogh, som er midt i en skilsmisse fra Jane.

Fodbold, og især klubben Liverpool spiller også en rolle i romanen, og titlen ”Anfield Road” er navnet på den gade, hvor Liverpools stadion ligger. Endestationen for flere drømme.

”Anfield Road” er en hurtiglæst lille roman, og Jakob Weinreich skriver lige ud ad landevejen. Han knytter sine personer og historier ganske udmærket sammen og træder stilmæssigt ind i selskab med bl.a. Jens Vilstrup, der også har fortalt historien om parforhold, kærlighed og identitetsproblemer.

Tiderne Skifter, 2002. 228 sider. Kr. 268,-