Mellemlandinger af Jacob Weinreich

Oprettet: 12.10.2004 - 08:36

Bog: "Mellemlandinger" af Jacob Weinreich

Kristians kæreste er i England og egentlig er han mere besat af Nanna, men det er ikke gengældt. Heller ikke hans luftige projekt med en Neil Young-film kører som det skal.

Jacob Weinreich
2004
Tiderne Skifter

Har du også undret dig over, at visse mennesker kan udgive en ny biografi på over 500 sider op til flere jule i træk? Her har du mulighed for at møde en ung mand med for- og fremtid i pixi-bogsformat. Endnu en roman om de efterhånden litterært velbeskrevne ungersvende.

Kristian Lundby er en helt almindelig ung mand; men det almindelige er for ham en svøbe, når nu han gerne ser sig selv som trendspotter in spe. Kristian vil så gerne skille sig ud fra den grå masse, og på trods af akavede forsøg på at brande sig selv som spændende og speciel, truer middelmådigheden vor hovedperson noget så grusomt.

For Kristian er der intet værre end bare at være den, man er. Lasse, Kristians ven, høvler den ene opgave efter den anden af på Universitetet. Har en sød pige, og alt fungerer. Kristian derimod når hverken de intellektuelle eller seksuelle højder som ”alle andre”. Derfor opfinder han et projekt. Han vil lave en dokumentarfilm om sit store idol, Neil Young.

At alt mislykkes, undrer ikke. Kristian er og bliver småbarnlig og naragtig.

Bogen er ironisk og vittig, og midt i al weltschmerzen sidder man og luner sig over, hvor svært det er at blive voksen, og hvor dejligt der er, at det er et overstået kapitel.

Jeg kan i øvrigt oplyse de læsere, der vil synes, at Neil Young-dyrkelsen er overdreven, at det er den ikke. Den er meget autentisk. Jeg har selv haft det på nærmeste hold. Og tro mig, det er bare alle os andre, der ikke har fattet en fis af det hele.

"Mellemlandinger" anbefales til læsere af Jakob Ejersbo, Rasmus Heiberg, Jens Vilstrup eller Benn Q. Holm. Eller nogle udenlandske: Nick Hornby, Jonas Gardell, Mikael Niemi og Alan Warner.

Tiderne Skifter, 2004. 170 sider. Kr 278,-