Alt det hun ville ønske hun ikke forstod af Steen Langstrup

Oprettet: 26.03.2012 - 15:21

Bog: "Alt det hun ville ønske hun ikke forstod" af Steen Langstrup

Pigerne Belinda og Agnes har vagt på tanken en aften, hvor hele Danmark sidder derhjemme og ser finalen i tv.

Steen Langstrup
2 Feet Entertainment

To unge kvinder arbejder på en tank. Det er aftenen, hvor Danmark er i finalen, og hele byen ligger øde hen. Alle sidder foran fjernsynet og følger med. Agnes er antropologi-studerende og regner med at kunne arbejde lidt på sit speciale under den stille aftenvagt, mens Belinda keder sig og savner kæresten Christoffer. Aftenen bliver dog langt fra så begivenhedsløs, som de to piger regner med, og snart spiller de hovedrollen i et blodigt show, hvor antropologen pludselig er den, der studeres.

"Alt det hun ville ønske hun ikke forstod" er både velskrevet og skræmmende. Steen Langstrup krydsklipper mellem nutiden og flashbacks til aftenens forløb, og på meget få sider får han de to piger til at stå levende og troværdige for læseren. De korte kapitler og spring i tid og sted er med til at accellerere handlingen og fik mig lynhurtigt til at flytte mig uroligt rundt på stolen. Sidst i romanen indhenter de to spor hinanden, og vi får svaret på hvem og hvorfor, men inden da har Langstrup trukket læseren igennem et sandt rædselsmareridt.

Langstrup modtog Dansk Horror Selskabs pris for Årets Danske Horrorroman under krimimessen 2012. En velfortjent hyldest til en af dansk horrors grand old men.

Også omtalt på Gyseren.dk