Åbenbaringer af Paul Jenkins

Oprettet: 28.04.2008 - 12:06

Bog: "Åbenbaringer" af Paul Jenkins

Tegneserie. Den kæderygende kriminalbetjent Charlie Northern kaldes til Vatikanet for at opklare et mystisk dødsfald.

Paul Jenkins
Roskilde : G. Floy Studio

Mystisk dødsfald i Vatikanet afslører en forfærdende hemmelighed, som måske burde være forblevet skjult. Spændende tegneserie om tro og sandhed.

Charlie Northern er betjent. Hans forældre blev dolket ihjel af en skizofren, da han var 14 år, efter det mistede han troen på Gud og forlod den katolske kirke. Men nu beder kirken om hans hjælp.

Charlies fætter, Marcel, beder Charlie om hjælp til at opklare et mystisk dødsfald. En højtstående kardinal er fundet død, spiddet på et hegn og ikke nok med det: En mystisk person prøvede at dolke kardinalen, mens han hang død på hegnet.

Mod sin vilje siger Charlie ja til at hjælpe med opklaringen, men det viser sig snart, at det ikke er så let at være politimand i Vatikanstaten. Her er mange skjulte dagsordner, og for nogen er troen på Gud højere end viljen til at hjælpe med opklaringen af et mord.

Paul Jenkins har tidligere skrevet tegneserien "Wolverine – oprindelsen". Nu er han tilbage med en ny tegner, Humberto Ramos, hvis tegninger jeg ikke har set før, men som illustrerer fremragende. Ramos udnytter billedrammernes dynamik, så siderne nærmest springer ud i øjnene på læseren. Farverne er dæmpede, og baggrunden skifter mellem sort og hvid, hvilket er meget effektfuldt. Personerne er tegnet kantede med store øjne, og det lidt naive udtryk står i flot kontrast til den komplekse historie.

Selve historien løfter sig også over de gængse spændingstegneserier. Godt nok handler det om opklaringen af et mord, men Jenkins formår at gøre spørgsmålet om sandhed kontra tro ligeså spændende som mordgåden. Og så er slutningen overraskende og grum, så jeg i hvert fald sad med noget at tænke på, da jeg nåede sidste side.

Jeg kan godt lide tegneserier - og især tegneserier som vil fortælle noget. Det vil "Åbenbaringer", så snup den med næste gang du trænger til input for både øjne og hjerne.

Oversat fra engelsk af Steffen P. Maarup efter 'Revelationsl'. G. Floy Studio, 2008. 160 sider.