Måske en dag

2016
)

Måske en dag af Colleen Hoover

31 okt.16

Når hjerte rimer på smerte. Hjerteskærende break up historie i en sanselig og meget smuk roman om kærlighedens vildveje og musikkens inderste væsen.

Colleen Hoovers anden bog på dansk er fyldt til randen med følelser. Glæde, forelskelse, sorg, svigt, uretfærdighed og vrede hvirvler rundt i romanen som et stormvejr. Det ene øjeblik bobler man af latter, det andet sidder man og græder snot. Det er den type kærlighedshistorie, der efterlader dig med længsler, sug i maven og et hjerte i smerte. Aldrig har jeg læst en roman med så mange modstridende følelser og moralske skrubler om, hvad der er rigtigt og forkert i kærlighedens navn. Forfatteren graver helt ned i kærlighedens kerne til den står lysende klar i al sin enkelhed. At elske og blive elsket for den du er, men på de rigtige præmisser.

Sydney er i tyverne og musikstuderende. Hun tror sig lykkelig i forholdet til kæresten Hunter, men en aften bryder hele hendes verden sammen. Naboen Ridge tilbyder Sydney et værelse i sin lejlighed, og med knust hjerte og en hurtig pakket kuffert i hånden, ser hun ikke andre muligheder end at takke ja. Sydney kender egentlig ikke Ridge, men har lagt mærke til ham og iagttaget ham fra sin altan. Mere end hun egentlig har lyst til at indrømme. Ridge’s musiske intuition er magisk, men en skriveblokering nager. Sydneys naturtalent for at skrive sangtekster og Ridge’s specielle situation bringer dem tæt sammen, meget tættere end de burde. De er som skabt for hinanden ikke kun på den musikalske front. Ridge har en kæreste, men samarbejdet med Sydney medfører en intimitet, som ikke burde finde sted. Men hvad stiller man op med et blindt hjerte, der ikke vil lytte til fornuft?

Der er følelser ud over det hele lige fra første side, og jeg følte i den grad med Hoovers karakterer. Nogle gav latterkramper, andre – som Ridge – blev jeg meget sur på, samtidigt med at jeg syntes, han var fantastisk. Dette kan kun lade sig gøre, fordi forfatteren virkelig formår at facettere sin karakterer, så man ser både deres gode og dårlige sider, altså gør dem menneskelige i deres handlinger.

Handlingen foregår, for en stor dels vedkommende, i lejligheden, så det er nødvendigt med en vis spændvidde i personudviklingen, for at man finder historien interessant. Det er i høj grad er lykkedes for Colleen Hoover, som er kendt for sine episke kærlighedsromaner om forhold i knibe. Og forfatteren kan sit kram, for man bliver virkelig berørt af denne fortælling om knuste hjerter og håbet om – måske en dag – at finde sammen med den person, man ønsker at dele fremtiden med. Der er dog også noget dobbeltmoralsk og meget amerikansk over handlingen, som jeg ikke brød mig synderligt om, og det vil nok altid nage mig i forhold til denne ellers fantastiske roman.

Lovebooks
Natasja Ejersbo Frederiksen
52629853