Hobbitten

1969
)

Hobbitten af J.R.R. Tolkien

30 jul.18

Læseglæden bliver ikke større end med denne perle fra 1937. Læs den sammen hele familien.

Hvor Ringenes herre er skrevet til et ældre publikum, kan ’Hobitten’ også læses af et langt yngre publikum, både fordi plottet er mindre kompliceret, men også fordi den ikke er så lang. Den finder sted før ’Ringenes herre ’-trilogien og er det absolut bedste sted at starte.

Jeg tilgår ærbødigt opgaven med at anmelde denne bog, som for mig er noget af det vigtigste og bedste jeg nogensinde har læst.

’I et hul i jorden, boede der en hobbit. Ikke et grimt, beskidt, vådt hul, hvor der lugtede klamt og var fuldt af ormestumper, heller ikke et tørt, nøgent, sandet hul uden noget, man kunne sætte sig på eller spise; det var et hobbit-hul, og det betyder velbehag’. Her bor den unge hobbit Bilbo Sækker, som nyder sit stilfærdige liv med god mad, en pibe tobak og en lur. Alt sammen magelige og forudsigelige gentagelser.

En dag får han besøg af troldmanden Gandalf, som vil have ham med ud på et spændende eventyr. Bilbo takker pænt nej. Men om aftenen vælter det pludseligt ind med dværge, 13 i alt, der spørger, om han er Bilbo? Gandalf kommer også som en af de sidste, og Bilbo aner slet ikke sine levende råd i forhold til dværgene, der roder, spiser ham ud af huset og kaster med porcelænet. De taler om en skat, som er blevet stjålet fra dem, og de vil gerne have Bilbo med ud og vinde skatten tilbage. Ligeså hurtigt som de kom, er de væk igen. Efterladende et voldsomt rod og en stående invitation til deres færd, der starter den følgende morgen.

Der gemmer sig alligevel en eventyrer i Bilbo, for morgenen efter kan han ikke modstå fristelsen, og han skynder sig efter flokken, på vej mod ukendt land, mod "Det Ensomme Bjerg", hvor den onde og selviske drage Smaug har erobret dværgenes hjem og deres skat. På deres færd møder de bla. trolde, kæmpeedderkopper, onde træer, hamskifteren Beorn, forvrængede illusioner, troldekongen og orker på store modbydelige varge. Men de møder også venskab og mod, og så finder Bilbo en ganske ubetydeligt udseende gammel guldring…

En bog med velfortjent klassikerstatus, som alle mennesker simpelthen bør læse eller få læst. Tolkien var ekspert i gamle sprog og opfandt selv nye sprog, som benyttes i bogen. Han skriver om verdenshistorien og mytologier i forklædning som hobbitter og andre væsner.

Der findes ikke fyldestgørende superlativer, der kan dække over min kærlighed til denne bog.

01365983
9788700050211