Forfør mig ved solopgang

2016
)

Forfør mig ved solopgang af Lisa Kleypas

31 okt.16

Historical Romance. Masser af passion, drømme og lidenskab blandt 1800-tallets herskaber i det idylliske Sydengland.

Romanen byder på skøn romantik og er den ideelle bog til afslapning fra en stresset hverdag – ja faktisk til en hvilken som helst dag. Lisa Kleypas er en forrygende forfatter udi kærligheds dramaer formidlet med et glimt i øjet. Vi er tilbage i den lettere kaotiske og storsnakkende familie Hathaway, nu med stilfærdige Winnifred Hathaway i hovedrollen. Forholdet mellem Win og sigøjneren Merripen er fuld af uforløste følelser. Da Win rejser til Frankrig for at rekreere sit svagelige helbred på et kurophold, sætter hun Merripen på den ultimative prøve. Vil han hende lige så meget, som hun vil ham? Efter to år vender hun tilbage til England som en forandret ung kvinde, men ikke alene. Merripens følelser flammer op til et brølende inferno, og jalousien ryster ham. Wins hjerte er tæt på at blive knust, og hun ser ingen anden udvej end at vælge mellem ægte kærlighed og proforma ægteskab.

Historical Romance er en særdeles underholdende genre for enhver som holder at ægte engelske gentlemen og smukke imposante godser, der oser af historiens vingesus. Lisa Kleypas er en af de allerbedste forfattere indenfor genren. Hun formår at beskrive steder, beklædning og sædvaner, så man føler sig hensat til Jane Austens universer - blot i en nutidig tone og selvfølgelig med en vis portion uartighed og mystik. Brusende skørter, smukke frisurer og gode manerer blander sig med rødmende kinder, ungpige-fnisen og opknappede herreskjorter til en skøn blanding af underholdende litteratur, der bare skal nydes som et afbræk fra hverdagen. Ikke fordi jeg synes det er letbenet litteratur, men fordi det er en del af genrens specielle egenskaber: at kunne underholde så man glemmer tid og sted, og kan drømme sig ind i en anden verden. I denne roman som den så ud i 1850’erne under den industrielle revolution. Man lærer således også noget historisk undervejs, og det er ganske sjovt at få den vinkel med i fortællingen.

Pretty Ink
Signe Lyng
52574994