Berlin blues - Herr Lehmann

2023
)

Berlin Blues - Herr Lehmann

22 aug.23

Humoristisk moderne klassiker om Berlin lige før Murens fald betragtet gennem unge Herr Lehmanns skæve, overfladiske blik.

Romanen, der nu foreligger på dansk for første gang, foregår i Vestberlin i 1989 lige inden Murens fald. Frank, som kaldes Herr Lehman af sine venner, har været bartender, siden han flyttede hertil fra Bremen for ni år siden, og han har brugt tiden på at perfektionere sit arbejde i baren. For den sarkastiske unge Herr Lehmann handler dagen mest om at arbejde, drikke med sin bedste ven Karl og sove.

I bogens første kapitel møder Herr Lehmann en af de grimmeste hunde, han nogensinde har set, der også er temmelig aggressiv, så han ikke kan komme forbi den på gaden. Hans løsning er at drikke hunden fuld og stikke af, da politiet kommer. Som læser kan man ikke helt gennemskue, om hunden er virkelig eller blot en hallucination.

Herr Lehmann er ikke et menneske, der spekulerer synderligt meget over sin tilværelse, men en dag hvor han endnu engang vækkes ret tidligt, fordi hans insisterende mor ringer, beslutter han at gå hen til Karl for at spise tidlig frokost. Da han kommer ind, indtager han sin sædvanlige vrantne facon, indtil han præsenteres for Katrin, den nye kvindelige kok, der ikke gider høre på hans brok. Han falder pladask for hende, og Berlin forandrer sig for en tid.

Herr Lehmann siger til Katrin, at han elsker hende, men det virker alligevel som en sær form for fad og uengageret kærlighed. Hun er ikke forelsket i ham, men det tager han ikke notits af. En del af historien udforsker forholdet mellem Herr Lehmann og Katrin. Man følger samtidig vennen Karl, en spirende billedhugger, der under stort pres forud for en udstilling ender med at bryde sammen, hvorefter Herr Lehmann får ham indlagt. Da Herr Lehmann mister både Katrin og sin vante hverdag med Karl, er det som om hans liv begynder at smuldre, og han spekulerer for første gang på, om han skal gøre noget andet med sit liv.

Der er kontraster allevegne, Hr Lehmann er både ung og gammel, smågnaven og på samme tid spiddende humoristisk. Romanen fortæller en socialrealistisk historie om tiden og byen, men på samme tid er den en skildring af en flok mennesker, der lever parallelt med det øvrige samfund.

Bogens omslag er virkelig lækkert udført; et slidt dueblå kort over Berlin, hvor kun gaderne fra bogen er påskrevet. Jeg sidder med en herlig kafkask fornemmelse efter at have læst ’Berlin Blues’ og overvejer, om jeg ikke lige har passeret en væsentlig og lidt overset del af Berlin.

Sort Kat
Mai Odgaard Petersen
136712047
9788793816206
269

Muren i litteraturen

Med murens fald opstod wende-litteraturen, som rammesætter tiden under DDR og den nye tilværelse efter genforeningen.

1 anmeldelse
AfMogens Kramtoft
søn, 27/08/2023 - 12:57

I min lange karriere som litteraturelsker, har jeg sjældent stødt på værker, der indfanger en tidsånd på sådan en unik måde, som denne bog. Den fortæller den fængslende historie om Frank Lehmann, en ung mand i de sene 20'ere, der begår sig i det pulserende, boheme Kreuzberg-distrikt i Berlin, lige før 1989's skelsættende begivenhed - faldet af Berlinmuren.

Lehmanns verden er en dans på roser - en charmerende eksistens fri for forpligtelser, hvor dagene bruges i selskab med ligesindede venner på byens barer. Men som med enhver god fortælling, kaster livet ham uforudsete udfordringer i ansigtet. Han bliver draget af den gådefulde kok, Katrina, hvis skønhed skjuler en kompliceret natur. Han må også navigere igennem skæbnesvangre møder med uvenlige hunde, mulige spioner og konfrontationer, der truer med at slå hans bekymringsløse verden i stykker. Hans gode ven, Karl Schmidt, træder også i forgrunden med en hjerteskærende transformation, som kræver Lehmanns umiddelbare opmærksomhed.

Bogen leverer en dybdegående udforskning af de unges liv i Vestberlin op til en epokegørende begivenhed. Skrevet med en blanding af skarp ironi og en dyb melankoli, formår forfatteren at male et levende billede af byens alternative kultur. For os, der kan huske 1989 som var det i går, giver det stof til eftertanke. Kan vi se parallelsamfund i Lehmanns kriser og vores egen ungdoms kvaler? Er de frygt og forhåbninger, der præger hovedpersonen og hans kreds, også spejlet i vores egne liv?

Som en person med over seks årtiers erfaring, mener jeg bestemt, at bogen tilbyder et vindue til selvrefleksion. Den inviterer til at sammenligne og kontrastere vores egne oplevelser med den fremstillede virkelighed i bogen. Udover dette, er det også værd at overveje bogens litterære dygtighed, fra de veludførte karakterportrætter til den fængslende plotstruktur. Den er uden tvivl et mesterværk, der fanger et øjebliksbillede af en tid, der var skelsættende for mange.