2014
)

Russerdisco af Wladimir Kaminer

18 dec.14

Hvordan oplevede en ung russisk mand Berlin lige efter Murens fald?!

Kaminers absurde, humoristiske og sørgelige Russerdisco er en uomgængelig kultklassiker inden for berlinerlitteraturen.

Wladimir Kaminer blev født i 1967 og voksede op i Moskva, men lige før den tyske genforening, i sommeren 1990, rejste han for 96 rubler til Østberlin, hvor han har boet lige siden. Bogens cirka halvtreds fortællinger er skrevet på baggrund af hans oplevelser og indtryk af Østberlin. De er letlæste og korte, typisk på to-tre sider, men imponerer især med deres store detaljerigdom.

Med udgangpsunkt i det russisk-jødiske fælleskab i Berlin beretter Kaminer om oplevelser fra sin imponerende store venskabskreds, der blandt andet består af avantgardekunstneren, skuespilleren, grønthandleren, den prostituerede, rabineren, den vietnamesiske cigaretmafia og mange flere. For at klare sig i byen udfolder de en utrolig idérigdom og en mængde tricks af forskellig art, og det er vældigt underholdende at læse om. Kaminer dømmer ingen, men krydrer i stedet med personlige anekdoter, kommentarer og en fantastisk underspillet ironi, og det virker rigtig godt.

Der tegnes et fremragende og ikke mindst fragmenteret og nuanceret billede af byen Berlin og dens mange forskellige indbyggere, der alle på en eller anden måde forsøger at få del i byens mange muligheder. På mange måder fremstår fortællingerne nærmest som et tidsdokument over en svunden tid, hvilket bestemt ikke gør dem mindre interessante at læse. Har man besøgt Berlin i løbet af de sidste to årtier, vil man med stor sandsynlighed også kunne nikke genkendende til flere af steds- og typebeskrivelserne.

Bogen, som nu endelig udgives på dansk i anledning af 25-året for berlinmurens fald, har i Tyskland solgt mere end en million eksemplarer og er oversat til femten sprog, filmatiseret, performet og DJ’et. At Kaminer i dag er blevet et fænomen i Berlin, skyldes dog i højere grad de legendariske DJ-sessions/danseaftener, som han sammen med sin kone, Olga, og vennen Yuriy har afholdt på Kaffee Burger siden starten af 90’erne. På sit ”russerdisko” spiller han musik med russiske bands – efter sigende livlige aftener fyldt med dansende, syngende og vodka-drikkende russere. Hvem vil ikke gerne opleve det?

Kaminer formidler meget underholdende sine indtryk og oplevelser fra Berlin i en kaotisk tid. Det er helt klart en bog, der bør læses, hvis man er til små firnurlige og livskloge fortællinger,  og der er især valuta for alle pengene, hvis man, som jeg, har en forkærlighed for Berlin. Og husk nu at pakke bogen med, næste gang turen går til Berlin.

Originally published by Thomas Ry Andersen, Litteratursiden.

Korridor
Lasse Rask Hoff