Zero K af Don Delillo

Oprettet: 02.01.2017 - 17:23

Bog: "Zero K af Don DeLillo" af Don DeLillo

Zero K er Don DeLillos første roman i ti år og er en mesterlig skildring af livet og kampen mod døden.

Don DeLillo

Tankevækkende roman om livet og døden i en fremtid, hvor det er muligt at nedfryse mennesker.

Jeffrey Lockhardt er den eneste søn af en mangemilliardær. Hans far, Ross, har giftet sig på ny med en yngre kvinde, Artis, der lider af uhelbredelig sklerose. Artis får det efterhånden værre og værre, og det er kun et spørgsmål om tid, før hun dør af sin sygdom. Der er dog en smule håb om overlevelse. Ross har investeret i tophemmeligt projekt, der finder sted på et afsidesliggende, ukendt sted. Projektet går ud på at nedfryse uhelbredeligt syge mennesker og tø dem op igen, når der er fundet en kur for deres sygdom. Artis vælger at blive frosset ned, og Jeffrey får muligheden for at overvære nedfrysningen. Der er dog bagtanker med alt og også med dette farvel. Ross lufter nemlig tanken om selv at blive nedfrosset. Det kræver dog, at han kan overtale Jeffrey til at overtage sin virksomhed. Men hvad vil Jeffrey egentlig med sit liv?

’Zero K’ er en lille bog med meget på hjerte. Heriblandt dybe tanker om livet, døden og evigheden. Livets ondskab studeres under lup, når Jeffrey udsættes for drabelige videosekvenser fra krigszoner og tsunamier. Spørgsmålet er blot, om det virkelig bliver bedre i fremtiden. Vil en nedfrysning ændre på noget? Vil man kun vågne op til en kur mod sygdom? Og vil hele verden have ændret sig til det bedre?

Det er en filosofisk og lidt forvirrende roman, der kræver en opmærksom læser. Det er ikke lystlæsning i den lettere ende. Mange tanker vækkes, og man skal holde hovedet koldt, hvis man vil følge med på Jeffreys erkendelsesrejse.