Vejen af Cormac McCarthy

Oprettet: 18.02.2008 - 13:06

Bog: "Vejen" af Cormac McCarthy

I en uhyggelig troværdig vision af vores mulige fremtid kæmper en far og hans søn for at overleve i et USA, som ligger totalt øde hen efter "den store katastrofe" - Der er intet tilbage af civilisa

Cormac McCarthy
Jan Hansen

Cormac McCarthy’s "Vejen" er en forfærdelig fremragende bog.

"Vejen" er en dyster og barsk læseoplevelse om en far og hans søns kamp for overlevelse i USA efter den store katastrofe.

Hvad der er sket og hvorfor hører vi intet om - derimod viser McCarthy hvilke banale og primitive overlevelsesinstinkter mennesket, når det er nødvendigt, er udstyret med.

Bogen følger en far og hans søn på vej gennem et gråt og koldt landskab. Alt er ødelagt og sulten truer hele tiden. De er på vej mod kysten, for eventuelt at finde det sted, der ikke er ødelagt, og dermed håbet om en bedre fremtid. De er hele tiden på vagt for overfald og skulle alt håb være ude, har faren stadig to patroner gemt til dem selv.

Moderen begik selvmord, fordi der intet håb var tilbage - og faren kæmper for at sønnen skal tro på, at et bedre liv findes, alt imens han selv langsomt er ved at dø.
Det er så uhyggeligt og brutalt beskrevet - men samtidig en rørende skildring af en fars kærlighed til sin søn.

"Vejen" (til helvede) giver ikke entydigt et svar på om håbet findes - men den vil give læseren en rystende litterær oplevelse. Sproget og beskrivelserne er barberet ned til det essentielle - det efterlader en mystisk men krystalklar sproglig tour de force.

"Vejen" vækker sprogligt og tematisk minder om "Blood meridian – or the evening redness in the west", McCarthy’s hovedværk fra midtfirserne, der endnu ikke findes i dansk oversættelse.