Tunnellen af Patrick Leis

Bog: "Tunnellen" af Patrick Leis

Patrick Leis
2003
Tellus

Synd og ondskab er hovedtemaerne i denne udmærkede novellesamling med undertitlen Nemesisnoveller.

Nemesis betyder skæbnens retfærdige gengældelse, og i novellesamlingen her forsøger Patrick Leis at komme ind under huden på ondskab og synd og de konsekvenser, det medfører.

De seks noveller er en blanding af realistiske fortællinger og historier med et overnaturligt indhold uden andet til fælles, end at de kigger nærmere på det onde.

Første novelle, "Under egen", handler om familien, der har et gammelt galgetræ i haven. Den yngste søn er bange for træet, men forældrene tager ham ikke alvorligt. Det kommer de senere til at fortryde.

En anden historie handler om pigen, som siger ja tak til et lift og ender med at blive voldtaget. En voldtægt, der sætter gang i en hævnlavine.

Novellen "Sorteper" har en herlig ironisk slutning, men min yndlingshistorie er titelnovellen "Tunnellen". Her følger vi Sander, en stakkel med psykiske problemer og en moderbinding ud over det almindelige, i hans anstrengelser for at finde sin barndomskærlighed. Desværre har Sander også en skyggeside, som fører ham ind i mørket.

Patrick Leis gør i denne novellesamling et forsøg på at blive betragtet som en mere seriøs voksenforfatter. Der er også klart mere dybde end i hans iøvrigt udmærkede zombieroman "Requiem". Patrick Leis har nogle interessante betragtninger og prøver at gå mere seriøst ind i begrebet ondskab end tidligere, og det virker udmærket.

Visse af novellerne virker inspireret af Stephen King, og "Under egen" førte mine tanker hen på gyserfilmen "Poltergeist", uden at det dog føles som et plagiat.

Sproget er letlæst, men persontegningerne er endnu lidt for flade til rigtig at vække medlidenhed/vrede/glæde osv. hos læseren. Alligevel synes jeg, at samlingen trods alt er vellykket, så tag med på en tur ind i det mørke i mennesket.

"Nogle steder er skyggerne dybere end de burde være, alle rum har et sted hvor skyggerne er mørkest, og der skal man ikke kikke hen."

Tellus, 2003. 143 sider. Kr. 158,- Læs mere om Patrick Leis