Imitator af Patrick Leis

Oprettet: 15.08.2005 - 12:05

Bog: "Imitator" af Patrick Leis

Horrorberetning om stribevis af splatterblodige mord på børn og voksne, efter at den ensomme teenager Jonas intetanende har taget et marsuhyre forklædt som tudse med hjem som kæledyr.

Patrick Leis
2005
Århus : Klim

En spændende og letlæst thriller om Jonas, som er en ganske almindelig teenager, indtil han en dag finder en stor tudse i skoven. Der er noget særligt ved tudsen, og snart begynder Jonas at ændre sig.

Jonas er flyttet til den lille fynske by Stillinge sammen med sin mor efter forældrenes skilsmisse. Moderen arbejder meget og har slet ikke blik for, at Jonas ikke er faldet godt til. I skolen bliver han drillet en del, og han har ikke fundet nogen venner. Der er dog Christian, som han indimellem taler med. Christian er også tilflytter, men han er sporty, klog og sjov, så ham er der ingen, der mobber.

En dag finder Jonas en stor tudse ude i skoven. Han tager den med hjem og gemmer den i kælderen, hvor han fodrer den. I starten spiser den kun insekter, men snart må Jonas bringe den levende mus og andre smådyr.

Tudsen vokser og vokser, og også Jonas ændrer sig. Han bliver pludselig mere populær og begynder at mødes med skolens populæreste pige, Stine. Men han får også sværere ved at styre sit temperament, og da de lokale rødder i  'Scooterbanden' overfalder ham én gang for mange, får det fatale følger.

Patrick Leis har tidligere skrevet flere romaner, som både indeholder science fiction- og gyserelementer. Det gør "Imitator" også. For det viser sig naturligvis, at tudsen er noget ganske andet, og dens påvirkning gør også Jonas til noget andet.

Romanen er skrevet i et flydende og letlæst sprog uden de dybe personkarakteristikker, men det falder naturligt i gysergenren. Historien fortælles fremadskridende, og Patrick Leis laver flere henvisninger til sine tidligere bøger ved at genbruge navne og personer fra disse. Et trick, han muligvis har lært af Stephen King.

"Imitator" er en elementært underholdende roman, som kan læses både af unge og af voksne, som kan lide et godt gys.

Klim, 2005. 228 sider. Kr 228,-